تاکید پوتین بر دریافت تضمین‌های امنیتی از ناتو و آمریکا

تاکید پوتین بر دریافت تضمین‌های امنیتی از ناتو و آمریکا
پنج‌شنبه 21 بهمن 1400 - 12:23

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در پیامی به وزارت امورخارجه روسیه بر ضرورت دریافت ضمانت های امنیتی از پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) و آمریکا تاکید کرد.

العالم - اروپا

پوتین روز پنجشنبه در پیامی به مناسبت روز دیپلمات در روسیه، نوشت: افزایش تنش ها در سطح جهانی، تلاش های بیشتر برای تامین ثبات راهبردی در وهله اول دریافت ضمانت های امنیتی الزام آور و محکم از آمریکا و پیمان ناتو برای مسکو را می طلبد.

روسیه اواخر ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ به آمریکا و ناتو پیشنهاد کتبی برای ارائه ضمانت های امنیتی به این کشور داد تا در وهله اول ناتو به شرق گسترش نیابد اما این ابتکار مسکو ازطرف کشورهای غربی رد شد.

رئیس جمهوری روسیه در ادامه پیام خود به مناسبات روز دیپلمات در روسیه، اقدامات برای بنای نظام جهانی چندقطبی عادلانه و باثبات را بسیار مهم خواند و افزود: بدیهی است که تلاش های مستمر برای برتری قوانین جهانی و نقش مرکزی سازمان ملل و بنای نظام چندقطبی جهانی همچنان اهمیت دارد.

وی در ادامه پیام ضمن تبریک به دیپلمات های روس نوشت: وزارت امور خارجه روسیه، تاریخ پرافتخاری برای خدمت به روسیه و دفاع از منافع آن در عرصه بین المللی دارد.

پوتین افزود: امروز هم دیپلمات های روسیه با پیروی از سنت های دیرینه، با شایستگی دین و وظیفه حرفه ای خود را با شایستگی انجام می دهند.

رئیس جمهوری روسیه به تازگی در مورد پاسخ آمریکا به تضمین های امنیتی به روسیه گفت: به ما قول داده شده بود که ناتو حتی یک اینچ هم به سمت شرق پیشروی نکند اما آنها ما را فریب دادند.

پوتین عصر سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان اعلام کرد: مشخص است که نگرانی های اساسی روسیه از سوی ناتو نادیده گرفته شده است.

وی گفت: در واکنش غرب به پیشنهادات امنیتی روسیه شاهد توجه کافی به سه درخواست اصلی از جمله عدم گسترش ناتو نبوده ایم.

رئیس جمهور روسیه پس از گفت‌وگو با امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود در کرملین گفت که نگرانی‌های اصلی مسکو درباره تضمین‌های امنیتی از سوی آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نادیده گرفته شده است.

پوتین بامداد سه شنبه نیز در کنفرانس مطبوعاتی پس از گفت‌وگو در کرملین با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه هم تصریح کرد که نگرانی‌های اصلی مسکو در پیشنهادات برای تضمین‌های امنیتی نادیده گرفته شده است.
‌رئیس جمهور سیاست درهای باز ناتو را تفسیری آزاد از اصول این ائتلاف توسط ایالات متحده و تعدادی دیگر از کشورها خواند و گفت: اعضای ناتو همچنان به ارسال تسلیحات به اوکراین ادامه می‌دهند که در این خصوص هم با مکرون گفت‌و گو کردیم.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها