بلقاسم حسن در گفتگو با العالم:سقوط رژیم شاه بسیاری از رژیم‌های عربی را متزلزل کرد/ جنگ میان کشورهای منطقه تنها به نفع دشمن صهیونیستی است/ ایران همواره آمادگی خود را برای گفتگوهای منطقه‌ای اعلام کرده است/ مقاومت لبنان در کنار مقاومت فلسطین مایه افتخار تونسی ها هستند/ توان هسته ای ایران برای اهداف مسالمت آمیز است

بلقاسم حسن در گفتگو با العالم:سقوط رژیم شاه بسیاری از رژیم‌های عربی را متزلزل کرد/ جنگ میان کشورهای منطقه تنها به نفع دشمن صهیونیستی است/ ایران همواره آمادگی خود را برای گفتگوهای منطقه‌ای اعلام کرده است/ مقاومت لبنان در کنار مقاومت فلسطین مایه افتخار تونسی ها هستند/ توان هسته ای ایران برای اهداف مسالمت آمیز است
پنج‌شنبه 21 بهمن 1400 - 22:33

بلقاسم حسن، نائب رئیس دفتر سیاسی جنبش النهضة تونس و رئیس کمیته دوستی تونس و ایران در پارلمان تونس عنوان کرد: من وقایع انقلاب اسلامی ایران را که در سال 79 میلادی به اوج خود رسید را لمس کردم و آنرا اتفاق بسیار مهمی در منطقه و کل جهان قلمداد می دیدم

العالم - تونس

«بلقاسم حسن» نائب رئیس دفتر سیاسی جنبش النهضه تونس به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی میهمان برنامه «ضیف وحوار» شبکه العالم بود.

«بلقاسم حسن» در ابتدای این برنامه گفت در زمانیکه انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسید او از اعضای جنبش النهضه نبوده است، بلکه از اعضای گروهی بود که می توان آن را چپ تونس نامید با این اوصاف نگاهش به پیروزی «انقلاب اسلامی» در ایران بسیار مثبت بوده است و این نگاه تا به امروز نیز ادامه دارد.

* رژیم پهلوی از حامیان اصلی عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها بود

نائب رئیس دفتر سیاسی جنبش النهضه موضع گیری خود را ناشی از ارتباط با مسائل ملی و میهنی و خوانش روابط بین‌الملل و موضعگیریش در قبال رژیم شاه برشمرد، رژیمی که یکی از نزدیک‌ترین حکومت‌ها به رژیم صهیونیستی در منطقه به شمار می رفت و با آنچه در منطقه عربی به رژیم های ارتجاعی معروف است دارای بیشترین ارتباط بود. رژیمی که یکی از حامیان اصلی عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با مصر به دست انور سادات بود، و پس از سقوط شاه انور السادات در مصر و حسن دوم در مغرب میزبان شاه بودند.

انقلاب در ایران زمینه را برای ظهور جریان‌های اسلامی باز کرده است

حسن با اشاره به این موضوع که در زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران «جنبش النهضه» هنوز تاسیس نشده بود اما جریان های اسلامی در این کشور وجود داشت تاکید کرد که جنبش النهضه از بدو تاسیس از حامیان کامل انقلاب اسلامی در ایران بود و پیش از آن نیز جریان های اسلامی در تونس پیروزی انقلاب در ایران را رصد می کردند و نسبت به آن خشنود بودند.

نائب رئیس دفتر سیاسی جنبش النهضه افزود: انقلاب در ایران زمینه را برای ظهور جریان‌های اسلامی و سیاسی دارای مرجعیت در منطقه باز کرده است.

موضع ایران در قبال همه مسائل جهان راهبردی است

حسن خاطرنشان کرد که انقلاب اسلامی در مرحله بزرگی از دشمنی با رژیم شاه به اوج خود رسید و این نشان می‌دهد که سقوط رژیم شاه بسیاری از رژیم‌های عربی را متزلزل کرد.

وی مواضع شخصی و سیاسی خود در قبال ایران و انقلاب اسلامی اینگونه بیان نمود که ایران حامی مطلق آرمان فلسطین و حامی همه جانبه مقاومت فلسطین است و پای این آرمان عادلانه که اعراب در آن موضوع محوری محسوب می شوند، ایستاده است، با اشاره به اینکه موضع ایران در قبال همه مسائل جهان راهبردی است و صحبت از منازعات ایرانی و عربی ضربه ای به مسائل عربی، آرمان فلسطین و جهان اسلام است.

نائب رئیس دفتر سیاسی جنبش النهضه تاکید کرد: بعد از سقوط رژیم شاه و پیروزی انقلاب اسلامی ایران و حمایت از مسئله قدس و فلسطین تحول بزرگی در منطقه رخ داد.

وی خاطرنشان کرد: درگیری بین برخی کشورهای عربی با ایران انقلابی ارتباطی با مذهب ندارد، بلکه صرفا سیاسی است و باعث تأسف است، درگیری های فرقه ای و مذهبی توطئه ای آشکار علیه مسائل اصلی است.

جایگاه ایران در منطقه و جهان

حسن از حاکمان عرب خواست آگاه باشند و بدانند که نمی توان ایران را از مسائل مربوط به خاورمیانه و فلسطین کنار گذاشت، چرا که جهان اسلام در گام نخست از رژیم اشغالگر رنج می‌برد و ثانیا آرمان‌های مردم ایران و ملت‌های عرب، به منظور برقراری عدالت در منطقه برای احیای حقوق و ساختن سرنوشتی عاری از استعمار و دخالت خارجی یکی است.

رژیم صهیونیستی نمی‌خواهد هیچ کشور اسلامی از دانش، انرژی و توانایی برخوردار باشد

وی خاطرنشان کرد: تحريم ایران و سنگ اندازی در مسیر این کشور برای دستیابی به حق خود برای پیشرفت و دستیابی به انرژی هسته ای که تنها برای اهداف صلح آمیز استفاده می کند، باعث تاسف است.

نائب رئیس دفتر سیاسی جنبش النهضه با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی نمی‌خواهد هیچ کشور عربی یا اسلامی از دانش، انرژی و توانایی برخوردار باشد، گفت: ایران ثابت کرده است که به حاکمیت ملی خود و اهداف ملی خود پایبند است و در همه مناسبت ها، مذاکرات، درگیری ها و انواع تحريم ثابت کرده است که از نظر استراتژیک و اصولی عقب نشینی نمی کند؛ طرف های تحریم کننده (آمریکا و اتحادیه اروپا) به این موضوع اطمینان دارند، برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز حق مسلم ایران است، درست مثل همه کشورهایی که می‌خواهند انرژی‌ها و توانمندی‌های خود را در اختیار داشته باشند.

وی از ورود طرف های عربی در درگیری با ایران، ابراز تاسف کرد و گفت همه کشورهای منطقه برای مبارزه با تروریسم و امنیت با همدیگر باید همکاری کنند.

اختلافات جانبی در خدمت دشمن صهیونیستی است

حسن ایستادگی ایران و مردمش در برابر همه این توطئه ها را ارزشمند دانست و گفت: جنگ های منطقه ای برای مردم این منطقه هزینه‌های بسیار زیادی داشته است و تنها به نفع دشمن صهیونیستی بود.

وی خاطرنشان کرد که اختلاف با ایران از سوی برخی کشورهای منطقه در راستای اهداف رژیم صهیونیستی است و ارتباطی به شیعه یا سنی بودن ندارد.

حسن گفت: برخی از کشورهای سنی با حماس که شامل هیچ شیعه ای نمی شود هم دشمنی دارند این موضوع صرفا سیاسی است و ارتباطی به مذهب ندارد، کشورهای مسیحی در کنار آرمان فلسطین ایستاده اند، چه رسد به کشوری مسلمان مانند کشور دوست ایران که به موضوع فلسطین بسیار بیشتر از کشورهای عربی اهمیت می دهد.

تجربه امام خمینی در انقلاب یک تجربه پیشرو بود

حسن خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) رهبر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بودند و 40 سال را در مخالفت با رژیم شاه گذراندند که 14 سال آن در تبعید بود، تجربه امام خمینی در انقلاب یک تجربه پیشرو بود.

وی افزود: تونسی‌ها دیدند که چگونه نیروهای ملی ایران، اعم از اسلام گرا، لیبرال، سکولار و چپگرا، همه علیه رژیم شاه متحد شدند و این رژیم در خیابان به دست اقشار مختلف مردم با موضعی ملی گرایانه سرنگون شد و حتی نیروهای حکومت مانند ارتش از اجرای دستورات شاه برای سرکوب و کشتن تظاهرکنندگان امتناع کردند.

نائب رئیس دفتر سیاسی جنبش النهضه تصریح کرد: به همین دلیل، تجربه امام خمینی (ره) تجربه ای جامع تلقی می شود، این تجربه نوعی جمهوری را بنا نهاد که دولت ایران را از رویکرد سابقش دور کرد به ویژه که ایران در زمان شاه حکومتی پیشرو در غرب زدگی و ارتباط با غرب و رژیم صهیونیستی بود اما ایران به رغم توطئه های خارجی و داخلی، پیروز شد.

بلقاسم حسن یادآور شد: رهبران ایران همواره تمایل خود را برای گفت‌وگوی عربی-ایرانی به منظور برقراری روابط جدید با عربستان سعودی و با همه کشورهای منطقه ابراز می‌ کنند تا کشورهای منطقه بفهمند که منافع و سرنوشتشان یکی است.

آیت الله خامنه ای (مدظله) مسیر امام خمینی (ره) را ادامه داد

نائب رئیس دفتر سیاسی جنبش النهضه تاکید کرد: رهبری آیت الله خامنه ای از عوامل پیشرفت و ادامه مسیر انقلاب اسلامی ایران بود، در عصر رسول الله (ص) منافقین و توطئه گران زیاد بودند، در زمان خلفای راشدین نیز اینگونه بود، همه از تاریخ جنگ جمل مطلعند که در آن مسلمانان روی یکدیگر شمشیر کشیدند لذا باید برای مقابله با توطئه ها علیه انقلاب اسلامی هوشیار بود. چرا که تا وقتی حق هست، باطل نیز هست. تا وقتی خیر هست، شر نیز هست، تا وقتی گرایش به سازندگی هست طرفهایی نیز هستند که برای تخریب می کوشند.

وی در ادامه افزود: اتحاد ملت ایران بسیار حائز اهمیت است و پشتیبان انقلاب و رهبری ایران خواهد بود، با توطئه گران و محاصره کنندگان هرگز نمی توان توافق کرد چرا که چنین توافقی به معنای امتیازدهی و عقب نشینی است که فقط به نفع توطئه گران، دشمنان و محاصره کنندگان است، ایران در مسیر سازندگی، پیشرفت و آزادی، متمسک به مواضع، وحدت و تصمیمش است اما همزمان آماده گفت و گو نیز هست به این دلیل که ایران آغازگر این محاصره و تجاوز ظالمانه اقتصادی و رسانه ای نیست.

حزب الله لبنان که یک حزب ملی ریشه دار لبنانی است

حسن با اشاره به حضور جنبش های اسلامی در منطقه، گفت: وقتی نیروهای ملی در تونس برای منافع مردم مبارزه می کنند، برخی درباره شان می گویند که با جریانات یا سازمان های خارجی مرتبطند، این تهمت و بهتان است. در فلسطین و لبنان نیز اینگونه است مانند حزب الله لبنان که یک حزب ملی ریشه دار لبنانی است اما آن را به ارتباط با طرفهای خارجی متهم می کنند.

جمهوری اسلامی ایران هیچگاه در امور کشورهای منطقه دخالت نمی کند

وی افزود: مقاومت لبنان در کنار مقاومت فلسطین مایه افتخار تونسی ها هستند چرا که بزرگترین پیروزی را علیه رژیم صهیونیستی به دست آوردند، لذا اینکه ایران علیه لبنان توطئه می کند، تهمت است، در یمن نیز نمی توان ایران را به مداخله متهم کرد، چنین روشی عقلانی نیست به این دلیل که یمن ماهیت و شخصیت خاص خود را دارد و از هیچ طرفی تاثیر نمی پذیرد لذا اتهام زنی به ایران به نفع آرمان فلسطین نیست به ویژه که آرمان فلسطین از حمایت ایران برخوردار است.

نائب رئیس دفتر سیاسی جنبش النهضه یادآور شد: درست نیست که ایران به دخالت منفی در مساله فلسطین یا تنش آفرینی با غرب متهم شود یا اینکه به ایران اتهام بزنند که تلاشش برای ایجاد توان هسته ای علیه اعراب است، همه می دانند که توان هسته ای ایران برای اهداف مسالمت آمیز است، به همین دلیل اعراب باید صفحه جدیدی را در روابط با ایران بگشایند تا بتوانند به پیشرفت، توسعه، شکوفایی، آزادی و حاکمیت ملی برسند.

تفسیر انقلاب اسلامی ایران در تونس

وی بابت تنش های سیاسی و حزبی محدود در تونس ابراز تاسف کرد و افزود: زمانی که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، حزب چپ تونس مواضعی صادر کرد که خود تفسیر آن را می دانست. اما موضع عمومی آن، دشمنی با دینداران، شیعیان و اباظیه بود. یعنی مواضع آن براساس تفکرات انقلابی نبود، بلکه ناشی از ایدئولوژی، تفکر و فرهنگ موجود بود که بلایی بزرگ به شمار می رود.

وی افزود: اگر جنبش النهضه باعث شکوفایی کامل مردم تونس می شد، باز هم کسانی بودند که خواهان از بین رفتن این حزب بودند و دلیل آن، گرایش آن به مراجع عربی و اسلامی است.

بالقاسم تاکید کرد: این جنبش حتی یک لحظه شک نداشته که ایران در کنار قضیه فلسطین و عربی علیه رژیم صهیونیستی ایستاده است و این، اصلی است که موضع ایران برپایه آن شکل گرفته است. بسیاری از احزاب، قومیت گرا و راست گرا هستند که ایران را در تاریخ درگیری های قدیم عربی-ایرانی تعریف می کنند یا بخاطر اسلامی بودن آن، موضع گیری خاصی نسبت به ایران دارند. مسئله عجیب این است که آنها خود را در موقعیتی مشابه به دشمنان امت می بینند.

آینده ایران با وجود فشارهای صهیو-آمریکایی

نائب رئیس دفتر سیاسی جنبش النهضه تونس تاکید کرد: هر ملتی باید زمام امور خود را بدست گیرد و در این صورت، بدون شک موفق خواهد شد. ملتی که به توانمندی ها و امکانات خود ایمان دارد و به حقوق و حاکمیتش پایبند است، هرگز شکست نمی خورد. ملت ایران در طول تاریخ مورد استبداد و توطئه قرار گرفته بود اما به لطف انقلاب خود اکنون پیروز است.

وی افزود: تاریخ به گذشته باز نمی گردد. تنها مسئله ای که باید اتفاق بیفتد گفتگوی عربی-ایرانی است که درصدد تثبیت شدن است و می خواهد بر محاسبات تنگ نظرانه ای که به سود حاکمان و نه مردم است، فائق آید.

نائب رئیس دفتر سیاسی جنبش النهضة در مورد امام خمینی (ره) بیان داشت: ایشان رهبر، نماد، پیشوا و بینیانگذار جمهوری اسلامی هستند.

بالحسن درمورد رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنه ای گفت: ایشان کسی است که از انقلاب پاسداری کرد.

نائب رئیس دفتر سیاسی النهضه درخصوص برنامه هسته ای ایران اظهار داشت: ایران حق کامل داشتن قدرت هسته ای را دارد. کسانی که خود قدرت هسته ای دارند و آن را در راه شر و تحریم استفاده می کنند، حق ندارند دیگری را از داشتن این قدرت منع کنند، آن هم برای اینکه صرفا منافع رژیم صهیونیستی تامین شود.

بحثی در خصوص توان دفاعی ایران نیست

وی درمورد توان موشکی ایران گفت: ایران حق داشتن توان دفاعی را دارد و در این موضوع هیچ بحثی نیست، اما برای اطمینان خاطر همه می گویم که از آن علیه کشورهای عربی استفاده نخواهد شد.
بالحسن درخصوص روابط ایران و فلسطین بیان داشت: قضیه قدس و فلسطین، همان قضیه ایران است.

وی درمورد ارتباط میان ایران و محور مقاومت تاکید کرد: ایران حامی بزرگ محور مقاومت است و این مسئله ای طبیعی است، یعنی نباید ایران را بخاطر حمایت از این محور سرزنش کرد بلکه باید از آن استقبال کرده و آن را ارزشمند بدانیم.

پربیننده ترین خبرها