به اتهام توهین به اردوغان،

خبرنگار برجسته ترکیه با ۱۱ سال حبس روبه‌روست

خبرنگار برجسته ترکیه با ۱۱ سال حبس روبه‌روست
يکشنبه 24 بهمن 1400 - 15:50

دفتر دادستانی ترکیه خواستار حکم حبس ۱۱ ساله برای یک خبرنگار برجسته این کشور به اتهام توهین به رئیس جمهوری و دو وزیر کابینه او شده است.

العالم - ترکیه

به نقل از خبرگزاری آناتولی، ماه گذشته میلادی دادگاهی در ترکیه "صدف کاباش" ۵۲ ساله و خبرنگار مشهور این کشور را به اتهام توهین به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به زندان انداخت تا محاکمه وی آغاز شود؛ توهین به رئیس جمهوری ترکیه یک تا چهار سال حبس دارد.

این دادستان همچنین خواستار محکوم شدن صدف کاباش به اتهام توهین به سلیمان سویلو، وزیر کشور و وزیر حمل و نقل ترکیه شده که در مجموع برایش ۱۱ سال حبس در پی دارد.

کابش بابت استفاده از یک ضرب‌المثل در جریان یک گفت‌وگوی سیاسی در کانال تلویزیونی مخالف موسوم به Tele ۱ و تکرار آن ضرب‌المثل در توئیتر در حبس پیش از دادگاهی به سر می‌برد.

اوایل روز جمعه، ائتلاف برای زنان خبرنگار و ۳۷ سازمان رسانه‌ای مستقل و خبرنگار خواستار آزادی این زن خبرنگار شده بودند.

آنها در بیانیه‌ای مشترک گفتند: حبس بی‌اساس این روزنامه ‌نگار با محکومیت گسترده سازمان‌های داخلی و بین‌المللی آزادی مطبوعات و همچنین سازمان‌های حقوقی و مدافعان آزادی مطبوعات مواجه شده است. دولت ترکیه و سیستم قضایی این کشور هنوز بی رحم عمل می‌کنند و صدف کاباش هنوز در بازداشت است.

هزاران تن به اتهام جرایم مرتبط با توهین به رئیس جمهوری از زمان روی کار آمدن اردوغان در ۲۰۱۴ متهم و محکوم شده‌اند.

بین سال‌های ۲۰۱۴ تا پایان ۲۰۲۰، ۱۶۰ هزار و ۱۶۹ مورد تحقیقات اینچنینی صورت گرفته، ۳۵ هزار و ۵۰۷ پرونده شکایت تنظیم شده و ۱۲ هزار و ۸۸۱ مورد محکومیت صادر شده است.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها