سفیر اوکراین در انگلستان: کیف می‌تواند جاه‌طلبی‌های ناتو را برای جلوگیری از جنگ کنار بگذارد

سفیر اوکراین در انگلستان: کیف می‌تواند جاه‌طلبی‌های ناتو را برای جلوگیری از جنگ کنار بگذارد
دوشنبه 25 بهمن 1400 - 10:05

به گفته یک مقام ارشد اوکراینی، پیوستن به ناتو ممکن است از گزینه‌های کیف خارج شود.

العالم _ اروپا

به گزارش العالم به نقل از خبرگزاری پی‌ای میدیا، سفیر اوکراین در انگلستان گفته است که این کشور می‌تواند به منظور اجتناب از جنگ با روسیه، از جاه‌طلبی خود برای پیوستن به ناتو چشم‌پوشی کند.
وادیم پریستایکو به رادیو 5 بی‌بی‌سی گفت که این کشور به دلیل تهدید و باج‌خواهی، اعطای "امتیازات جدی" از جمله حذف هدف پیوستن به ائتلاف ناتو از قانون اساسی اوکراین را در نظر خواهد گرفت.
این در حالی است که جیمز هیپی، وزیر نیروهای مسلح، نسبت به گسترش «امنیت جمعی» ناتو به یک غیرعضو هشدار داد و بوریس جانسون نیز قرار است به آخرین تلاش‌های دیپلماتیک در اروپا بپیوندد.
هیپی گفت که بازدارندگی روسیه باید فراتر از تحریم‌های اقتصادی باشد، اما عملیات "دفاعی" ناتو با ارائه امنیت جمعی خود به یک غیرعضو، "بسیار متفاوت است" به خصوص با این احتمال بسیار واقعی که در نتیجه چنین اقدامی، این اتحاد شکسته شود".
هیپی در روزنامه تایمز نوشت: «ناتو همیشه یک اتحاد دفاعی بوده است که کشورهای مستقل برای امنیت جمعی خود انتخاب کرده اند که به آن بپیوندند. ناتو به دیگران حمله نمی‌کند.»
وی افزود: از زمان فروپاشی دیوار برلین، ناتو در پاسخ به حمله به ایالات متحده، فراتر از مرزهای خود در افغانستان مستقر شده است. نقشی نیز در ماموریت های ضد شورش و مبارزه با دزدی دریایی در جنوب صحرای آفریقا، عراق و اقیانوس هند داشت و نقش مهمی در ایجاد ثبات در بالکان پس از تجزیه یوگسلاوی سابق ایفا کرد. ... با این حال، من استدلال می‌کنم که همه اینها با ارائه امنیت جمعی اتحاد به یک غیرعضو، به ویژه با احتمال بسیار واقعی که در نتیجه چنین اقدامی، این اتحاد شکسته شود، بسیار متفاوت است. این دقیقاً بهانه ای است که پوتین نیاز دارد تا مدعی شود که به تهاجم غرب در مرزهایش پاسخ می‌دهد.
با وجود اینکه اوکراین عضو ناتو نیست و متحدان در این ائتلاف دفاعی گفته‌اند که به نبرد در اوکراین نمی‌پیوندند، نیروهای خود را در کشورهای همسایه تقویت کرده‌اند و از ابزار اعمال تحریم‌های گسترده نیز بهره می‌برند.
انگلستان و دیگر متحدان ناتو از شهروندان خود خواسته‌اند از اوکراین خارج شوند و برخی از خطوط هوایی پروازهای خود را به کیف به دلیل نگرانی‌های فزاینده مبنی بر اینکه حدود 130000 سرباز روس حاضر در مرز ممکن است آماده حمله باشند، لغو کرده‌اند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها