چه‌کسی به دنبال جنگ است؛ آمریکا یا روسیه؟!

چه‌کسی به دنبال جنگ است؛ آمریکا یا روسیه؟!
يکشنبه 24 بهمن 1400 - 19:40

بایدن و پوتین در گفت و گوی یکساعته تشدید بحران اوکراین را بررسی کردند، این تماس در حالی برقرار شد که آمریکا با ادعای خطر حمله قریب الوقوع  روسیه به اوکراین، از خروج دیپلمات‌های خود از اوکراین خبر داد.

العالم نظرکده

از سوی دیگر، روز گذشته وزرای خارجه و دفاع روسیه و آمریکا دو بار با یکدیگر تماس گرفتند، پوتین نیز با امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود و الکساندر لوکاشنکو همتای بلاروس خود تماس گرفت.

این تماس ها به دنبال تنش‌های فزاینده در اوج ادعاهای غرب مبنی بر برنامه ریزی روسیه برای «تهاجم به اوکراین» صورت می‌گیرد که مسکو بارها آن را رد کرده است.

برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند تماس بایدن و پوتین، و سخنان رئیس جمهور آمریکا و اشاره به دیپلماسی نشان می دهد که هیچ تقابلی وجود ندارد و ما اکنون با گفت و گوهای جدید و نقشه جدیدی برای منطقه مورد مناقشه مواجه هستیم.

آمریکا تلاش دارد بگوید با دیپلماسی موافق است و این بدان معناست که همه گزینه ها در اختیار روسیه است اما پیشنهاد روسیه مبنی بر تجهیز اوکراین به سلاح را پاسخ داد و از سوی دیگر دستور داد 3000 سرباز در لهستان مستقر شوند و تلاش کرد تا به روسیه بگوید در صورت تمایل این کشور به جنگ، آماده جنگ و دفاع از اوکراین است، اما روسیه جنگ نمی‌خواهد و اعلام کرد که تمایلی به آن ندارد.

ناظران معتقدند: رسانه های آمریکایی از مدتها پیش برای طرح ایده جنگ فعالیت خود را آغاز کردند تا بگویند روسیه خواستار این جنگ است، علاوه بر این برای خروج اتباع خود از اوکراین اقدام کردند که معنایش تهدیدی است که آمریکا آماده جنگ است. اما پاسخ روسیه واضح بود که هرکس برای جنگ آماده می شود خودش خواهان آن است و نه روسیه بنابراین این درگیری میان روسیه و ایالات متحده آمریکا است نه اوکراین و هدف اصلی آمریکا درخصوص این موضوع، اروپاست.

ناظران معتقدند پیشنهادات پوتین به ایالات متحده آمریکا صریح بود و مهمترین مورد نیز عدم حضور ناتو در مرزهای روسیه بود که فقط اوکراین را شامل نمی شود بلکه دیگر کشورهای هم مرز روسیه را نیز در بر می گیرد.

به همین دلیل روسیه این برگه را رو کرد، اما آمریکا به این پیشنهادات پاسخی نداد، و همه شاهد بودند که چگونه بحران را تشدید کرد و در کشاندن اوکراین به سمت جنگ نقش داشت و گفت که می تواند روسیه را تهدید کند. .

از سوی دیگر، ناظران معتقدند ، آمریکا ظاهرا از این تنش ها بهره مند شده و اروپایی ها را درگیر بحران سیاسی داخلی بزرگی کرده که ثمره آن را خود خواهد چشید و گفت و گوی امروز روسیه و آمریکا شاید سرآغاز آن باشد.

برخی منابع آگاه اعلام کرد این تماس حدودا یک ساعته بایدن و پوتین به دنبال درخواستهای آمریکاصورت گرفت و روسیه خواست این درخواست کتبی باشد و هدف این بود مسائل مختلف و نه فقط مساله اوکراین میان دو کشور بررسی شود مساله ای که رسانه های غربی به رهبری امریکا در صدد این هستند افکار عمومی را اینگونه هدایت کنند که این بحران اوکراین و روسیه است در حالی که این بحران روسیه با ناتوست.

آنچه پوتین رئیس جمهوری روسیه گفته و همیشه تکرار می کند گسترش ناتو به مرزهای روسیه است و سخنان کاخ سفید،کلیشه ای از پیش ساخته است مبنی بر اینکه آمریکا به دنبال دیپلماسی است و در صورت شکست به تحریم متوسل خواهد شد اما حوادث کنونی سوق دادن همه چیز به سوی تنش زایی است.

کارشناسان راهبردی این تماس را آغاز معامله آمریکا با روسیه می دانند تا آمریکا بتواند نقشه ای را که اساس سیاست خارجی اروپاست دوباره ترسیم کند و به طورخاص بازیگر مهم منطقه اروپا به ویژه با مشارکت روسیه و صرف نظر از اوکراین باشد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها