سفیر ایران در سوریه در گفتگو با العالم:

ایران و سوریه در همه سطوح حامی یکدیگر هستند/ ایران آماده انتقال تجارب خود برای مقابله با تحریم ها به سوریه است/ تلاش رژیم صهیونیستی برای ناامن جلوه دادن سوریه/ رشد 90 درصدی روابط تجاری تهران-دمشق در 9 ماه گذشته

ایران و سوریه در همه سطوح حامی یکدیگر هستند/ ایران آماده انتقال تجارب خود برای مقابله با تحریم ها به سوریه است/ تلاش رژیم صهیونیستی برای ناامن جلوه دادن سوریه/ رشد 90 درصدی روابط تجاری تهران-دمشق در 9 ماه گذشته
سه شنبه 26 بهمن 1400 - 21:53

سفیر ایران در سوریه گفت: جنگ هنوز در سوریه تمام نشده است اگر چه عرصه نبرد با تروریست‌ها و حامیان بین‌المللی آنها در میدان فروکش کرده است، اما دشمن با تحریم‎‌‌های ظالمانه می کوشد، اهداف خود را در حوزه اقتصاد به دست بیاورد.

العالم - سوریه

مهدی سبحانی، سفیر ایران در سوریه در گفتگو با شبکه خبری العالم گفت: روابط ایران و سوریه، راهبردی است و در سطوح مختلف در حال گسترش است.

وی افزود: دو کشور در پیچ‌خم‌های تاریخی همواره به یاری یکدیگر شتافته اند، در زمان جنگ تحمیلی علیه ایران، دولت سوریه، ایران را حمایت کرد و همینطور در زمان جنگ سوریه علیه تروریست، جمهوری اسلامی ایران به یاری آنها آمد و توانستند با یاری یکدیگر تروریست ها را شکست دهند

* ایران و سوریه در همه سطوح همواره حامی یکدیگر هستند

سفیر سوریه خاطرنشان کرد سفر و رایزنی میان مقامات دو کشور همواره تداوم داشته است، برای نمونه هیئتی از پارلمان ایران به دعوت دولت سوریه برای نظارت بر انتخابات این کشور، به سوریه سفر کردند، وزرای ایرانی و سوری نیز به طور مدام با یکدیگر دیدار دارند و این باعث شده است که در سطح سیاسی دو کشور همواره مدافع یکدیگر باشند چه در سطح منطقه و چه در مجامع بین المللی دو کشور یکدیگر را حمایت می کنند.

وی تصریح کرد که دو کشور برنامه دارند تا این رابطه عالی را در تمامی سطوح از جمله در مسائل فرهنگی و اقتصادی و ... تجربه کنند.

* ایران تجربه خوبی در مقابله با تحریم های ناجوانمردانه دارد

سبحانی با اشاره به تحریم های ظالمانه علیه سوریه گفت: جنگ هنوز در سوریه تمام نشده است اگر چه عرصه نبرد با تروریست‌ها و حامیان بین‌المللی آنها در میدان فروکش کرده است، اما دشمن اهداف خود را در میدان دیگری دنبال می کند، دشمن با تحریم‎‌‌های ظالمانه علیه سوریه می کوشد، اهدافی که نتوانسته در جنگ محقق کند در حوزه اقتصاد به دست بیاورد.

وی خاطرنشان کرد که در حوزه اقتصاد مردم با تحریم‌ها مستقیما هدف گرفته شده اند و این موضوع در ایران هم اتفاق افتاده است.

سفیر ایران در سوریه با اشاره به محاصره و تحریم های طولانی مدت علیه ایران گفت: در دوران ترامپ و اوباما این تحریم ها اوج گرفت به نحوی که این دولت ها از تحریم ها علیه ایران با عناوین «فشار حداکثری» و یا «تحریم های فلج کننده» یاد می کردند این باعث شد که ایران تجربه خوبی در مقابله با تحریم های ناجوانمردانه به دست بیاورد؛ این آمادگی در ایران وجود دارد که این تجارب به دولت سوریه منتقل شود.

وی افزود: همانطور که در عرصه نبرد میدانی با تروریست، خون جوانان سوری و ایرانی با هم آغشته شد، این آمادگی در ایران وجود دارد که تجارب خود را به دولت سوریه منتقل کند و در کنار آنها برای مقابله با تحریم های ظالمانه به ایستد و به همین منظور در مشورت مدام با برادران سوریه هستیم.

* اهداف ایران از برگزاری نمایشگاه های اختصاصی در سوریه

سفیر ایران در بخشی دیگری از این گفتگو به برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در سوریه پرداخت و گفت: در دومین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در سوریه 164 شرکت ایرانی حضور پیدا کردند.

وی افزود: در نتیجه این نمایشگاه به تجار و فعالین اقتصادی نشان دادیم، تصویری که دشمن از ناامنی در سوریه به نمایش می‌گذارد، دروغ است و سوریه تحولات را پشت سر گذاشته است.

سبحانی خاطرنشان کرد: اقداماتی که رژیم صهیونیستی در سوریه انجام می دهد و حملاتی که به این کشور می کند در راستای نانمن جلوه دادن سوریه است، این رژیم می خواهد از سرمایه گذاری در سوریه جلوگیری کند؛ رژیم صهیونیستی کالاهای تجار را در بندر لاذقیه برای کامل کردن تصویر ناامنی در این کشور هدف قرار می‌دهد، یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه های اختصاصی شکستن این تصویر است.

وی افزود: همچنین در نتیجه برگزاری این نمایشگاه تجار با ظرفیت‌‎ها و مشوق‌های اقتصادی سوریه آشنا می شوند از سوی دیگر در حاشیه این نمایشگاه سمینارهایی با حضور وزرای سوری برگزار شد که در آن اولویت های خود را برای تجار مطرح کردند؛ در نتیجه در بستر این نمایشگاه‌‎ها قرارداد میان تجار ایران و سوری امضا شد.

*رشد 90 درصدی روابط تجاری دو کشور در 9 ماه گذشته

وی خاطرنشان کرد که سفارت ایران در سوریه مسیر روابط اقتصادی دو کشور را توسعه می دهد به نحوی که با اقدامات انجام شده است در نه ماهه گذشته، روابط تجاری دو کشور 90 درصد رشد داشته است.

سبحانی اولین ضرورت برای توسعه تجارت در دو کشور را رفع مشکلات حمل و نقل دانست و گفت با توجه به اینکه مرز مشترکی با سوریه نداریم باید مسیر ترانزیت را بین دو کشور از طریق عراق توسعه دهیم به همین منظور دولت عراق قانون ترانزیت را پذیرفته است و در نتیجه آن باید مکانیسم سه جانبه اجرایی استفاده از این مسیر ترانزیتی میان ایران-عراق و سوریه برقرا شود.

وی با اشاره به سفر وزیر راه به عراق برای رایزنی در خصوص این مسیر ترانزیتی گفت که بنظر می رسد پس از شکل گیری دولت عراق، این جلسه سه جانبه برگزار خواهد شد.

سبحانی در ادامه به توسعه مسیر ریلی نیز اشاره کرد و گفت: راه آهن نیز برای تقویت مسیر ترانزیتی میان دو کشور بسیار مهم است، توافقنامه ای با دولت عراق برای اتصال مسیر ریلی وجود دارد، پس از اتصال راه آهن ایران به عراق، راه آهن عراق نیز به سوریه متصل خواهد شد که می تواند هم برای تجارت و هم سفرهای زیارتی موثر باشد.

سفیر ایران گفت: بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز بر این مسئله تاکید دارد به نحوی که در پیام خود به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی گفته بود پیوند راه بین ایران، عراق و سوریه صرفا باری ترانزیت کالا نیست بلکه پیوند بین کشورهاست و باعث رونق سه کشور خواهد شد.

* روسیه و ایران هم نظر برای حفظ نظام سوریه

سبحانی در ادامه این مصاحبه در خصوص اهداف مشترک ایران و روسیه در سوریه گفت: ما و روسیه در سوریه هدف مشترکی برای مبارزه با تروریسم داشتیم، با وجود حضور تروریست در بخش های از خاک سوریه این هدف همچنان باقی است.

وی افزود: از دیگر سو ایران با روسیه در حفظ نظام سوریه هم‌نظر هستند، ما معتقدیم مردم سوریه سرنوشت این کشور را مشخص میکنند نه کشورهای خارجی؛ انتخابات اخیر سوریه نیز شاهدی بر این ماجراست، ایران تصمیم مردم سوریه را تقویت می کند.

سبحانی خاطرنشان کرد: کشورهای خارجی باید خاک سوریه را ترک کنند آنها که برخلاف قانون و دعوت سوریه در این کشور حضور دارند و همچنین گروه های تروریستی که تمامیت کشور سوریه را نقض کردند باید خاک این کشور را ترک کنند و ما در این زمین با کشور روسیه هم نظر هستیم از سوی دیگر در خصوص کمیته قانون اساسی سوریه، نیز همسو هستیم.

* بازگشت کشورهای عربی به سوریه امتیازی برای دمشق است

سبحانی با اشاره اینکه توسعه روابط سوریه با کشورهای عربی می تواند به توسعه تجارت در این کشور کمک کند، گفت: کشورهای غربی با تحریم های خود به دنبال به انزوا کشاندن سوریه هستند اما ایران به دنبال توسعه روابط سوریه است و توسعه روابط این کشور با دنیا، منافع ما را نیز تضمین می کند.

وی افزود: دولت سوریه عوض نشده است ولی نکته جالب این است که این کشورها خودشان از سوریه رفتنند و مجددا خودشان بازگشتند، بازگشت آنها امتیازی برای دولت سوریه است و نشان می دهد رفتن آنها اشتباه بود.

پربیننده ترین خبرها