زلال قرآن (328)؛

آیا عدیده بودن اسماء وصفات خداوند با توحید ذاتی او منافات دارد؟

آیا عدیده بودن اسماء وصفات خداوند با توحید ذاتی او منافات دارد؟
شنبه 30 بهمن 1400 - 11:00

با تامل در قرآن کریم، در این مطلب پاسخ این سوال را جستجو خواهیم کرد که آیا عدیده بودن اسماء وصفات خداوند با توحید ذاتی او منافات دارد؟

العالم ـ زلال قرآن

از آیات 23 و24 سوره مبارکه حشر:
« هُوَاللَّـهُ الَّذِي لَاإِلَـٰهَ إِلَّاهُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُالْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّـهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ. هُوَاللَّـهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَالْعَزِيزُالْحَكِيمُ»
ترجمه: (اوست خدای یکتایی که غیر اوخدایی نیست، سلطان مقتدرعالم، پاک از هر نقص و آلایش، منزّه از هر عیب و ناشایست، ایمنی بخش دلهای هراسان، نگهبان جهان و جهانیان، غالب و قاهر بر همه خلقان، با جبروت و عظمت، بزرگوار و برتر (از حدّ فکرت)، زهی منزّه و پاک خدای یکتا که از هر چه بر اوشریک پندارند منزّه و (از آنچه در وهم و خیال وعقل اندیشند) مبرّاست. اوست خدای آفریننده عالم امکان و پدید آرنده جهان و جهانیان، نگارنده صورت خلقان، او را نامهای نیکو بسیاراست، آنچه درآسمانها و زمین است همه به تسبیح و ستایش او مشغولند و اوست یکتا خدای مقتدرحکیم).
که بر بعضی از اسماء حسنی و صفات علیای الهی بخصوص: صرف الوجود بودن، سلطنت ومالکیت، قدرتِ غالب وقوّتِ قاهروکبریائی وعظمت، وبرمنزّه بودن ذات اقدسش ازهرعیب ونقص وهرچیز نا سازگار با ساحت مقدس و جمال وکمال مطلق اوتاکید دارند.
مشخص می گردد که، خداوند سبحان که ذا ت اقدسش احدی الذات است و وحدت ذات او وحدتی است که لایق ساحت قدسی اوست، یگانه ای است که با اسماء وصفات متکثر نمی گردد.
پس با قاطعیت باید گفت: « وجود اسماء وصفات عدیده منافاتی با توحید ذاتی، صفاتی وافعالی خداوند سبحان ندارد.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها