تنش‌های اوکراین؛ تاجران نفت روی توافق با ایران حساب باز کرده اند

تنش‌های اوکراین؛ تاجران نفت روی توافق با ایران حساب باز کرده اند
شنبه 30 بهمن 1400 - 11:30

نیویورک تایمز در گزارشی به بررسی تحولات اوکراین و مذاکرات ایران بر بازار جهانی نفت پرداخت.

العالم - اروپا

به گزارش العالم به نقل از نیویورک تایمز، در حالی که رهبران غربی زنگ خطر حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین را به صدا درآوردند، بهای نفت در روز جمعه کاهش و به بیش از 3 درصد سقوط کرد و پس از آن، بخش بزرگی از این نزول را جبران کرد.
بر اساس این گزارش از آنجایی که روسیه حدود 10 میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند، بازارها نگران احتمال اختلال در عرضه، ناشی از درگیری در اوکراین هستند، اما آنها همچنین به گزارش‌ها درباره پیشرفت مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای با ایران واکنش نشان می‌دهند؛ اتفاقی که می‌تواند ده‌ها میلیون بشکه نفت به بازار وارد کند.
علی باقری، مذاکره‌کننده ایرانی روز چهارشنبه هفته گذشته در توییتی نوشت: «پس از هفته‌ها گفت‌وگوهای فشرده، ما بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده‌ایم. با این حال، تا زمانی که بر سر همه چیز توافق نشود، درباره هیچ چیز توافق نمی‌شود».


در پایان معاملات روز جمعه، نفت خام برنت، شاخص بین‌المللی، با کاهش 0.2 درصدی به 92 دلار و 92 سنت در هر بشکه رسید.

شاخص وست تگزاس اینترمدیت نیز با 0.3 درصد کاهش به 91 دلار و 37 سنت در هر بشکه رسید.
در حالی که موانعی بر سر راه توافق جدید ایران همچنان باقی است، برخی تحلیلگران می‌گویند که به نظر می‌رسد هر دو طرف می‌خواهند بر آنها غلبه کنند.
اسکات مدلل، مدیرعامل گروه انرژی راپیدان، یک شرکت مشاوره‌ای، می‌گوید: «نشانه‌ها، چه از طرف تهران و چه از واشنگتن، برای من بسیار واضح است».

مدلل، افسر سابق آژانس اطلاعات مرکزی، می‌افزاید: «من فکر می‌کنم آنچه را که از نظر امتیازات از هر دو طرف برای دستیابی به توافق نیاز داریم، مشاهده می‌کنیم».
ریچارد برنز، رئیس ژئوپلیتیک در مرکز Energy Aspects، یک شرکت تحقیقاتی، نیز می‌گوید بازارها بین خطر تشدید بن‌بست در مرز اوکراین و روسیه و آنچه که به نظر می‌رسد پتانسیل رو به رشدی برای توافق در مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا است، مردد مانده اند، در حال حاضر به نظر می‌رسد چشم‌انداز توافق با ایران قویتر از نگرانی‌ها در مورد اختلال در عرضه نفت ناشی از درگیری بین روسیه و اوکراین است. برنز معتقد است: «ژئوپلیتیک باعث بالا و پایین رفتن بسیاری از مسائل شده است».
او می‌گوید ایران 80 میلیون بشکه نفت در انبار دارد که بخشی از آن در تانکرهای نزدیک بازارهای آسیایی آماده فروش است. تهران پس از آن می‌تواند تولید داخلی خود را به میزان 1.2 میلیون بشکه در روز در عرض 8 ماه افزایش دهد و عرضه های جدید قابل توجهی را به بازار بیاورد.
برنز ادامه می‌دهد اگر یک توافق اتفاق بیفتد و نفتی که اکنون ذخیره شده است به سرعت به بازار وارد شود، ممکن است قیمت‌ها پایین بیاید، اما به مرور زمان، جهان به نفت ایران نیاز خواهد داشت.

با این حال، سایر تحلیلگران می‌گویند که بازارهای جهانی ممکن است در اواخر سال میلادی با مازاد عرضه مواجه شوند.
البته محاسبات معامله‌گران در صورت وقوع جنگ بر سر اوکراین یا در صورت شکست مذاکرات با ایران می‌تواند به سرعت تغییر کند.
وقتی صحبت از اوکراین به میان می‌آید، نگرانی‌ها در مورد اختلال، بیشتر بر گاز طبیعی متمرکز است تا نفت. قیمت گاز اروپا که بازتاب بازار فشرده و ژئوپلیتیک پر نوسان است، بیش از چهار برابر بیشتر از یک سال گذشته است؛ وضعیتی که بر خانوارها و مشاغل پرمصرف مانند سازندگان کود و تولید کنندگان فلز فشار وارد می‌کند.
حدود یک‌سوم گاز طبیعی اروپا از روسیه تامین می‌شود که عمدتاً از طریق شبکه خطوط لوله انجام به قاره سبز می‌رسد. برخی از تحلیلگران تردید دارند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، بخواهد گازِ مهم‌ترین مشتریان خود مانند آلمان و ایتالیا را قطع کند. اما خطوط لوله در اوکراین می‌تواند در جنگ آسیب ببیند. برخی از تحلیلگران نیز نگران هستند که پوتین ممکن است برای تلافی تحریم‌های احتمالی اعمال‌شده توسط غرب، در صادرات گاز خود به اروپا تغییراتی اعمال کند.

پربیننده ترین خبرها