یونان: شرایط برای حل اختلافات با ترکیه مهیا نیست

یونان: شرایط برای حل اختلافات با ترکیه مهیا نیست
شنبه 30 بهمن 1400 - 18:05

رئیس دستگاه دیپلماسی یونان، دولت ترکیه را به دور شدن از اصول‌ اروپا متهم کرد و گفت اینک زمان حل اختلافات با ترکیه نیست.

العالم - اروپا

وزیر خارجه یونان، دولت ترکیه را به دور شدن از اصول و ارزش‌ها متهم کرد و گفت که اینک زمان مناسبی برای حل اختلاف آتن با آنکارا نیست.

به نوشته روزنامه «اکاثیمرینی» «نیکوس دندیاس» وزیر امور خارجه یونان روز شنبه در نشستی در قبرس با بیان اینکه شرایط در حال حاضر برای حل اختلافات با ترکیه فراهم نیست، گفت: «این کشور در حال دور شدن از اروپا است.»

دندیاس گفت: «ترکیه از اصول و ارزش‌های اروپا دور می‌شود و به جای آن دستورکار نئو عثمانی را دنبال می‌کند.»

دندیاس گفت: «فرایند الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا که یونان شجاعانه در گذشته از آن حمایت کرده است، اساساً متوقف شده است.»

وزیر خاجه یونان اظهار داشت: «من متقاعد شده‌ام که اختلافات ما با ترکیه قابل حل است. با این حال، من فردی واقع بینی هستم و در حال حاضر چنین چشم اندازی را نمی‌بینم.»

در پی سخنان اخیر مقام‌های ارشد ترکیه از جمله «مولود چاووش اغلو» وزیر امور خارجه این کشور، اتحادیه اروپا اعلام کرد: «حاکمیت یونان بر این جزایر غیرقابل تردید است.»

«پیتر اسپانو» سخنگوی اتحادیه اروپا اخیرا در این زمینه گفت: «حاکمیت یونان بر این جزایر غیرقابل تردید است. ترکیه باید به آن احترام بگذارد، از اظهارات و اقدامات تحریک آمیز در این زمینه خودداری کند، صریحاً به روابط حسن همجواری متعهد شود و برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات تلاش کند. باید به توافق‌های بین‌المللی احترام گذاشته شود.»

به گزارش فارس، روابط بین ترکیه و یونان، دو عضو ناتو که اغلب دچار تنش بوده به طوری که سال گذشته این روابط به شدت رو به وخامت گذاشت و کشتی‌های جنگی در شرق مدیترانه در نزاع بر سر مرزهای دریایی و حقوق انرژی با هم روبرو شدند. یونان و ترکیه سال گذشته دردرگیری بر سر اکتشاف گاز در شرق مدیترانه به تقابل نظامی نزدیک شدند. ترکیه بارها اعلام کرده که از یونان می‌خواهد تا راه حل‌های سیاسی مسالمت آمیز را اتخاذ کند تا راه حل‌های تهاجمی.

پربیننده ترین خبرها