توافق اوکراین و اتحادیه اروپا برای مأموریت نظامی مشورتی

توافق اوکراین و اتحادیه اروپا برای مأموریت نظامی مشورتی
دوشنبه 2 اسفند 1400 - 17:14

در میانه تنش‌های غرب و روسیه بر سر اوکراین، وزیر امور خارجه این کشور پس از دیدار با وزرای خارجه اتحادیه اروپا گفت کی‌یف و بروکسل به توافقی اصولی برای ایجاد یک مأموریت نظامی مشورتی در اوکراین دست یافته‌اند.

العالم - اروپا

«دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین امروز (دوشنبه) در بروکسل به خبرنگاران گفت کی‌یف و اتحادیه اروپا به توافقی اصولی برای ایجاد یک مأموریت آموزشی نظامی مشورتی در اوکراین دست یافته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کولبا پس از دیدار با وزرای خارجه اتحادیه اروپا گفت: «ما با اتحادیه اروپا به توافقی اصولی رسیدیم که اتحادیه اروپا آموزش‌های مشورتی را در اوکراین آغاز خواهد کرد». وی در ادامه تاکید کرد این ماموریت شامل نیروهای رزمی نیست.

امروز همچنین «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان، روسیه را به انجام «بازی غیر مسئولانه» با غیرنظامیان شرق اوکراین متهم کرد و از مسکو خواست تا به میز مذاکره بازگردد. بائربوک پس از ورود به نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل به خبرنگاران گفت: من فوراً از دولت و رئیس‌جمهور روسیه می‌خواهم، با جان انسان‌ها بازی نکنید.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا امروز درباره وضعیت اوکراین گفت‌وگو کردند. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه می‌گوید کشورهای غربی معتقدند تجمع نیروهای روسیه در نزدیکی اوکراین مقدمه‌ای برای تهاجم است، اما اتحادیه اروپا از آخرین تلاش برای ترتیب دادن مذاکرات بیشتر حمایت می‌کند. بورل در بروکسل گفت: نشست‌های اعضای اتحادیه اروپا، در سطح سران، در سطح وزرا، با هر فرمتی، به هر شکلی که صحبت کنیم و پشت میز بنشینیم و تلاش کنیم از جنگ اجتناب کنیم، بشدت مورد نیاز است.

طی هفته‌های اخیر مقام‌های غربی بارها ادعای تدارک روسیه برای حمله به اوکراین را مطرح کرده‌اند و همزمان اقدامات تحریک آمیزی از قبیل ارسال سلاح به اوکراین و همچنین اعزام نیروهای نظامی ناتو به لهستان و برخی دیگر از کشورهای شرق اروپا را انجام داده‌اند. ادعاهای غرب درباره قصد روسیه برای تهاجم به اوکراین در حالی است که تنش‌ها در منطقه دونباس در شرق این کشور نیز تشدید شده است. بامداد یکشنبه بود که رسانه‌ها گزارش دادند در مرکز منطقه خودمختار «دونتسک» واقع در شرق اوکراین، چندین صدای انفجار مهیب به گوش رسیده است. از روز جمعه ارتش اوکراین و دولت‌های خودخوانده در مناطق شرق این کشور بعد از متهم کردن یکدیگر به تنش‌زایی، به گلوله‌باران مواضع یکدیگر و نقض آتش‌بس پرداختند.

کرملین گفته که «عمیقاً نگران» شعله‌ور شدن اوضاع در اوکراین است و اوضاع را از نزدیک زیر نظر دارد. آمریکا نیز مدعی است که روسیه پس از رد درخواست‌هایش مبنی بر لغو درخواست اوکراین برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو، به دنبال بهانه‌ای برای جنگ است. «دیمیتری پولیانسکی» معاون اول نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل روز یکشنبه در خصوص پیامد چشم بستن کشورهای غربی بر گلوله‌باران دونباس توسط نیروهای ارتش اوکراین هشدار داد.

وی در این خصوص تصریح کرد: با توجه به این واقعیت که همکاران غربی ما تلاش می‌کنند چشمان خود را بر آنچه در شرق [اوکراین] اتفاق می‌افتد ببندند، آن‌ها از همان ابتدا بمباران این مناطق توسط اوکراین را انکار می‌کردند و ادعا می‌کنند که هر اتفاقی در آنجا رخ می‌دهد، در نتیجه تحریک روسیه است؛ قطعا چنین جسارت‌بخشی بسیار خطرناک است و ممکن است برخی افراد در اوکراین وسوسه تحریک شورشیان (جدایی‌طلبان شرق اوکراین) و تحریک این سرزمین‌ها را داشته باشند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها