تأکید کارشناسان بین الملل بر اقدام صحیح پوتین در برابر ناتو

تأکید کارشناسان بین الملل بر اقدام صحیح پوتین در برابر ناتو
جمعه 6 اسفند 1400 - 15:02

کارشناسان و ناظران سیاسی، اقدامات پوتین را در برابر غرب تایید می کنند و بر این باورند که عملیات روسیه در اوکراین نتیجه اقدام کشورهای عضو ناتو در نقض توافقنامه سال 1994 بوداپست است.

العالم _ اروپا

کارشناسان و ناظران بر این باورند که عملیات روسیه در اوکراین نتیجه اقدام کشورهای عضو ناتو در نقض توافقنامه سال 1994 بوداپست است. آنان تأکید می کنند که سیاست انتظار هم زمان با تجاوزات ناتو سودمند نیست.

کارشناسان امور روسیه تاکید می کنند که مسکو پس از شکست سیاست صبوری و انتظار برای ده ها سال، هم اکنون سیاست درستی در تعامل با ناتو و آمریکا در پیش گرفته است.

به گفته این کارشناسان سیاست گذشته روسیه با آمریکا و ناتو که براساس مذاکره و انتظار بوده، شکست خورده است، سیاستی که همانند سیاست کشورهای عربی است که با رژیم صهیونیستی مذاکره می کنند به این امید که این رژیم به آنها امتیازی بدهد.

کارشناسان مسائل روسیه توضیح می‌دهند که عملیات نظامی که روسیه در پیش گرفته، به موازات مذاکره یا هر گونه توافقی در آینده با آمریکا است اما با به نمایش گذاشتن قدرت خود و ارسال این پیام قاطع که روسیه از امروز به بعد سکوت نخواهد کرد بلکه ممکن است در هر جای دیگری ضد گسترش ناتو اقدام نظامی کند، گسترشی که تهدیدی بزرگ برای یکپارچگی روسیه و موجودیت آن به عنوان یک کشور مستقل است.

به گفته کارشناسان امور روسیه آنچه روسیه به دنبال آن است، تغییر افراد نیست بلکه تغییر روش اوکراین و شیوه تفکر سیاسی آن است و در نتیجه روسیه نمی پذیرد که اوکراین که پیشتر خط دفاع از اتحاد جماهیر شوروی بود، به پایگاهی نظامی برای جاسوسی یا نظارت ضد روسیه تبدیل شود.

این کارشناسان تاکید کردند که روسیه قصد دارد رهبران اوکراین و فراتر از آن، آمریکا را متقاعد کند که به هیچ وجه نمی توان اوکراین یا گرجستان یا هر یک از جمهوری های شوروی را به پیمان ناتو ملحق کرد.

این در حالی است که سیاستمداران انگلیسی گمان می کنند پوتین کسی است که 22 سال در قدرت بوده است و در نهایت جایگاه خود را از دست خواهد داد و او هم اکنون در موقعیت ضعف قرار دارد. آنان معتقدند که قرن کنونی، قرن برتری اقتصادی است نه قرن جنگ ها و مردم روسیه تفکر اروپایی دارند و این پوتین است که در نهایت زیان خواهد دید. سیاستمداران بریتانیایی پیش بینی می کنند که پوتین به چهل تا پنجاه مایلی شرق اوکراین بسنده کند و آنجا متوقف شود.

این در حالی است که کارشناسان حقوق بین الملل این تحلیل را رد و تاکید می کنند که روسیه آنگاه که براساس تفاهم نامه بوداپست در سال 1994 اوکراین را به رسمیت شناخت، با امضاکنندگان این تفاهم نامه توافق کرد که این کشور به عضویت پیمان ناتو درنیاید با این حال کشورهای ناتو سال 2008 تصمیم گرفتند اوکراین را وارد این پیمان کنند و این تصمیم، نقض توافق یاد شده توسط کشورهای ناتو محسوب می شود پس نباید روسیه را سرزنش کرد بلکه باید کشورهایی را سرزنش کرد که توافق را نقض کرده اند.

کارشناسان حقوق بین الملل تاکید می کنند که دخالت نظامی روسیه براساس توافق با دو جمهوری مردمی است که سال 2015 براساس رفراندوم عمومی جدا شدند و هم اکنون به رسمیت شناخته شده اند.

این کارشناسان با انتقاد از تحریم های آمریکا ضد روسیه، این اقدام آمریکا را مصداق کامل نقض قانون بین الملل می دانند زیرا پیمان سازمان ملل متحد هرگونه تحریمی را به توافقی محدود کرده است که شورای امنیت آن را صادر کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها