نجیب میقاتی: لبنان بر سیاست بی‌طرفی و دوری از مناقشه عربی تاکید دارد

نجیب میقاتی: لبنان بر سیاست بی‌طرفی و دوری از مناقشه عربی تاکید دارد
يکشنبه 8 اسفند 1400 - 10:54

نخست وزیر لبنان در جریان دیدار با دبیرکل اتحادیه عرب ضمن درخواست کمک مجدد از کشورهای عربی اعلام کرد که لبنان سیاست بی‌طرفی و دوری از مناقشه را در پیش گرفته است.

العالم - لبنان

«نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان طی سخنانی در مراسم تجلیل از برندگان جایزه عربی برای بهترین رساله دکترا در علوم حقوقی و قضایی جهان عرب که روز گذشته در بیروت برگزار شد، گفت: لبنان سیاست بی‌طرفی را در پیش گرفته و نمی‌تواند در سنگر یک طرف خاص بایستد و با یک طرف دیگر در تماس باشد.

به نوشته الاخبار، میقاتی افزود، این بی انصافی است که به کشور ما چیزی تحمیل شود که نمی‌تواند بار آن را به دوش بکشد. ما انتظار داریم که برادران عرب این واقعیت را به خوبی درک کنند و در کنار لبنان بایستند تا آن را از خطرات در امان بدارند و به ما در تحمل بارهایی که از توانمان فراتر رفته است کمک کنند.

نخست‌وزیر لبنان خطاب به کشورهای عربی گفت: لبنان در این مرحله خاص برای احیای خود به حمایت شما نیاز دارد. لبنان در همه سطوح با بحرانی بی‌سابقه مواجه است و با تکیه بر حمایت برادران و دوستان عرب و با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در تلاش برای حل بحران‌هاست.

نجیب میقاتی این اظهارات را در جریان دیدار با «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب در بیروت مطرح کرده و اظهار داشت: برگزاری مراسم تجلیل از برندگان جایزه عربی برای بهترین رساله دکتری در علوم حقوقی و قضایی جهان عرب در لبنان به معنی تاکید بر توجه برادران عرب به این کشور و نقش و ارزش‌هایی است که در آن گنجانده شده است.

وی تصریح کرد، ما متوجه شدیم که نمی‌توانیم در سنگر یک طرف بایستیم و با طرف‌های دیگر نیز ارتباط برقرار کنیم و به همین دلیل سیاست بی‌طرفی و دوری از هر گونه مناقشه عربی را در پیش گرفتیم و بر اجرای آن اصرار داریم؛ چرا که بازنده در هر منازعه و درگیری، جهان عرب است.

دبیرکل اتحادیه عرب نیز در این مراسم اعلام کرد که بیروت چراغ دانش بوده و لبنان از هر تلاش و فعالیتی که موجب تقویت و پیشرفت همکاری‌های مشترک شود دریغ نکرده است.

بعد از وقوع بحران دیپلماتیک میان لبنان و کشورهای عربی، برخی مسئولان لبنانی از جمله نجیب میقاتی همچنان امیدوارند که این کشورها و به ویژه عربستان سعودی موضع خود را در مقابل لبنان تغییر دهند؛ اما هنوز شاخصی در این زمینه وجود ندارد.

طی چند ماه گذشته عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس به بهانه انتشار مصاحبه‌ای که «جورج قرداحی» وزیر رسانه سابق لبنان قبل از بر عهده گرفتن این منصب انجام داده و در آن از جنگ بیهوده یمن انتقاد کرده بود، کمپین خصمانه‌ای علیه لبنان به راه انداخته و بعد از تحریم این کشور سفرای خود را از بیروت فراخوانده و سفرای لبنان را نیز اخراج کردند.

در نهایت جورج قرداحی در عین پایبندی به مواضع ملی و همچنین دفاع از ملت مظلوم یمن در این جنگ ویرانگر، تحت فشارهای خارجی و البته داخلی از جانب برخی مسئولان لبنانی به ویژه 14 مارسی‌ها مجبور به استعفا شده و تاکید کرد که این کار را صرفا به خاطر مردم انجام می‌دهد. اما با وجود گذشت چند ماه از استعفای قرداحی هنوز تغییری در مواضع عربستان و متحدانش در قبال لبنان مشاهده نشده است.

میانجی‌گری «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه یا طرحی که اخیرا کویت تحت عنوان «ابتکار کشورهای شورای همکاری خلیج فارس» به لبنانی‌ها ارائه داده و البته شامل شروط غیرممکن بود نیز نتوانسته موجب احیای این روابط گردد.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها