سفیر چین: تخلیه شهروندان چینی در اوکراین تا امن شدن شرایط به تعویق افتاد

سفیر چین: تخلیه شهروندان چینی در اوکراین تا امن شدن شرایط به تعویق افتاد
دوشنبه 9 اسفند 1400 - 10:55

سفیر چین در اوکراین اعلام کرد شرایط فعلی برای تخلیه شهروندان چینی از کشور جنگ زده ناامن است و به منظور انجام آمادگی برای خروج افراد پس از حمله روسیه به اوکراین درحال حاضر این موضوع ملغی شده است.

العالم - آسیا

«فان شیان رونگ» سفیر چین در اوکراین در پیام طولانی ویدئویی که در حساب کاربری "وی چت" منتشر شده است، تلاش کرد تا به شایعات پیرامون خروجش از «کی یف» پایان دهد.

وی در سخنانش گفت : «ما باید تا زمانی که خروج از اوکراین امن و بی خطر باشد صبر کنیم. به محض اینکه شرایط امن شود و امنیت افراد تضمین شود اقدامات مناسب و لازم را برای خروج فراهم خواهیم کرد.»

در گزارش سازمان ملل متحد آمده است از زمان حمله روسیه به اوکراین در روز پنجشنبه تقریبا ۱۵۰ هزار نفر به کشورهای همسایه گریخته اند.

از سوی دیگر هفته ها قبل از آغاز جنگ، چندین کشور از جمله آمریکا، انگلیس و ژاپن دیپلمات های خود را از اوکراین خارج و از شهروندان ساکن در این کشور خواستند تا هرچه زودتر اوکراین را ترک کنند.

با این حال چین که از محکوم کردن متحد نزدیک خود روسیه در طول این بحران خودداری کرده بود تا روز پنجشنبه و پیش از اعلام این که درحال آمادگی پروازهای چارتر برای تخلیه شهروندانش از اوکراین می باشد صبر کرد. همان روز اوکراین حریم هوایی خود برای پروازهای غیرنظامی را به دلیل خطرات زیاد بست.

سفیر چین در پایان سخنانش شهروندان چینی ساکن در اوکراین را به آرامش و درگیر نشدن با افراد محلی ترغیب کرد چرا که خبرهای تائید نشده ای در رسانه های اجتماعی از افزایش خصومت اوکراینی ها نسبت به شهروندان چینی منتشر شده است. او همچنین افزود: «مردم اوکراین در موقعیت دشواری قرار دارند و بسیار رنج می کشند. ما باید احساساتشان را درک کنیم و آنها را تحریک نکنیم.»

روز شنبه سفارت از شهروندان چینی ساکن در اوکراین خواست از نشانه هایی که منجر به شناسایی شان می شود پرهیز کنند. از آنجا که چند روز پیش تر به آنها گفته شده بود که در خروج از کی یف پرچم چین را روی اتومبیل هایشان نصب کنند.

پیش تر چین اعلام کرده بود حدود ۶ هزار شهروند چینی برای کار و تحصیل در اوکراین زندگی می کنند.

پکن روز جمعه به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در محکومیت اقدامات روسیه در اوکراین رای ممتنع داد. این قطعنامه توسط خود روسیه وتو شد.

پربیننده ترین خبرها