چین طرف‌های درگیر در اوکراین را به آرامش دعوت کرد

چین طرف‌های درگیر در اوکراین را به آرامش دعوت کرد
دوشنبه 9 اسفند 1400 - 17:13

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به آماده‌باش بازدارندگی اتمی از سوی روسیه و اروپا، طرف‌های درگیر در بحران اوکراین را به آرامش دعوت کرد.

العالم - اسیا - اروپا

وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه طرف‌های درگیر در بحران اوکراین را به حفظ آرامش دعوت کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، پس از اعلام آماده‌باش بازدارندگی اتمی از سوی روسیه و اروپا، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین طرف‌های درگیر را به آرامش و اجتناب از افزایش تنش دعوت کرد.

ونبین در ادامه، ضمن تأکید بر حق مشروع هر کشور درخصوص نگرانی‌های امنیتی گفت، چنین نگرانی‌هایی باید جدی گرفته شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در ادامه تأکید کرد که پکن با «تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه» علیه روسیه مخالف است.

این دیپلمات چینی گفت: «چین رویکرد اعمال تحریم برای حل مسائل را تأیید نمی‌کند و همواره با تحریم‌های یک‌جانبه فراتر از قوانین بین‌المللی مخالف است».

رئیس‌جمهور روسیه روز گذشته بعد از دیدار با «سرگئی شویگو» وزیر دفاع و «والری گراسیموف» رئیس ستاد کل ارتش روسیه و گفت‌و‌گو درباره اوکراین، به وزارت دفاع روسیه دستور داد نیروهای بازدارنده اتمی در حالت آماده باش قرار بگیرند.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز شامگاه یکشنبه اعلام کرد: «سیستم بازدارندگی هسته‌ای در حالت آماده باش در آمده و شاهد جنگ در مرزهای اتحادیه اروپا هستیم».

طبق گزارش‌ها، الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس در جریان گفت‌وگو با رئیس جمهور فرانسه به اطلاع وی رسانده که اگر آمریکا یا فرانسه، سلاح‌های اتمی را به لهستان، لیتوانی و به مرزهای بلاروس منتقل کنند، وی نیز از«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه خواهد خواست تا سلاح‌های اتمی بلاروس را که زمانی به روسیه تحویل داده شده بود، مجددا به این کشور بازگرداند.

با ورود درگیری‌ها در اوکراین به پنجمین روز، مقامات کی‌یف و مسکو امروز در خاک بلاورس اولین جلسه مذاکرات خود را آغاز کرده‌اند.

بنا بر گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، دفتر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که موضوع کلیدی مذاکرات در خصوص اوکراین، دستیابی به آتش‌بس فوری و عقب‌نشینی نظامیان روسیه از قلمرو اوکراین است.

فارس

پربیننده ترین خبرها