لاوروف نسبت به "خطر" دستیابی اوکراین به تسلیحات هسته‌ای هشدار داد

لاوروف نسبت به
سه شنبه 10 اسفند 1400 - 14:31

وزیر امور خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) گفت، کشورش از آمریکا می‌خواهد که به شدت به تعهداتش از بابت اینکه به تقویت امنیتش به قیمت ضربه زدن به سایر کشورها روی نیاورد، پایبند باشد.

العالم - اروپا

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در اظهاراتی در یک کنفرانس با موضوع خلع سلاح گفت: من بار دیگر از آمریکا، متحدانش و مشتریانش می‌خواهم که تعهدات بین‌المللی خود را در زمینه عدم تقویت امنیتشان به قیمت ضربه زدن به کسی دیگر به شکلی سفت و سخت اجرایی کنند.

به گفته لاوروف، این امر به بهبود وضعیت نظامی-سیاسی در منطقه یورو آتلانتیک کمک کرده و پیش نیازها را برای حل و فصل کلیت طیف مشکلات در زمینه کنترل تسلیحات، از جمله تلاش‌های احتمالی روی حصول توافقاتی جدید در این حوزه ایجاد می‌کند.

سرگئی لاوروف در همین حال امروز سه شنبه تصریح کرد، روسیه آماده همکاری با آمریکا در زمینه ثبات استراتژیک است.

وی گفت: به ابتکار ما، در فوریه ۲۰۲۱، معاهده روسیه و آمریکا بر سر محدود کردن تسلیحات تهاجمی استراتژیک بدون هیچ قید و شرطی برای مدت پنج سال دیگر تمدید شد. طبق توافق روسای جمهور روسیه و آمریکا، یک گفت‌وگوی جامع بر سر ثبات استراتژیک به جریان افتاد.

لاوروف تصریح کرد: ماموریت کلیدی آن ایجاد اساس‌های برنامه و تدابیر کنترل سلاح‌ها و کاهش ریسک در آینده است. ما آماده کار به روی یک معادله امنیتی که تمامی فاکتورهای ثبات راهبردی را در روابط متقابل آنها به حساب بیاورد، هستیم.

سرگئی لاوروف با بیان اینکه روسیه از بابت پایبندی به تعهدات خود در حوزه امنیت مسئول است، از آمریکا و متحدانش خواست به تعهدات خودشان در این حوزه عمل کنند.

به گزارش خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف در عین حال تاکید کرد که روسیه هرگز موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد زمینی نداشته و ندارد.

او بیان کرد: می‌خواهم تأکید کنم که روسیه هرگز موشک‌های زمینی کوتاه برد و میان برد نداشته و ندارد. هر صحبتی غیر از این به معنای ایجاد عمدی یک تصویر نادرست و توجیه ایجاد کردن برای کسانی است که مقصدشان فرو پاشیدن معاده موسوم به معاهده ممنوعیت سلاح‌های هسته‌ای میان برد است.

این وزیر امور خارجه روسیه یادآور شد، کشورش به جهت تضمین پیش‌بینی‌پذیری و خویشتنداری در حوزه موشکی در غیاب معاهده ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای می انبرد، به طور یک‌جانبه متعهد شده، در آن مناطقی که تسلیحات آمریکایی مشمول این معاهده استقرار نیافته باشند، اولین طرف مستقرکننده تسلیحات در آنجا نباشد.

لاوروف افزود: ما از آمریکا و متحدانش می‌خواهیم که از این رویه ما پیروی کنند.

وزیر امور خارجه روسیه در نشست خلع‌ سلاح ژنو همچنین گفت "کی‌یف به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته‌ای بود" و آن را "خطری واقعی" نامید که "باید جلوی آن گرفته شود." لاوروف گفت: اوکراین هنوز فناوری‌های شوری و ابزارهای تولید چنین تسلیحاتی را در اختیار دارد. نمی‌توانیم در پاسخ به این خطر واقعی ناکام بمانیم.

پربیننده ترین خبرها