بحران اوکراین و آماده باش نیرومندترین سلاح هسته ای جهان

بحران اوکراین و آماده باش نیرومندترین سلاح هسته ای جهان
چهارشنبه 11 اسفند 1400 - 12:24

غرب به رهبری آمریکا جنگ روانی و رسانه ای شدیدی را ضد روسیه با هدف سر پوش گذاشتن بر اقدام خود در خالی کردن پشت دولت اوکراین به راه انداخته است.

العالم _ نظرکده

ادامه عملیات نظامی در اوکراین زمینه را برای جنگ روانی و رسانه ای شدید به رهبری آمریکا و به طور کلی غرب، ضد روسیه فراهم آورده است تا از این طریق بر اقدام خود در خالی کردن پشت دولت کی یف سرپوش بگذارند. این در حالی است که غربی ها پیشتر به دولت کی یف وعده داده بودند در برابر حمله روسیه از آن حمایت خواهند کرد، کشوری که هم اکنون ''نیروهای بازدارنده استراتژیک'' خود را به حالت آماده باش درآورده است.

ناظران بر این باورند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هرچند بسیج گسترده نظامی را از هفته گذشته کلید زده، اما وی براساس ارزیابی تحولات و نبرد پنهان در منطقه دونباس در اوکراین از سال 2014 تا به امروز، چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است.

ناظران می گویند پوتین در صدد بود از طریق محاصره اوکراین و به نمایش درآوردن قدرت نظامی، بدون حتی شلیک یک گلوله، همگان را به پذیرش شروط روسیه وادار کند. وی در همین حال بارها خواسته های خود را از آمریکا و پیمان ناتو مطرح کرد و گمان می کرد آنها به این خواسته ها پاسخ مثبت می دهند با این حال به یکباره متوجه شد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در حد گسترده از اوکراین حمایت و جبهه شرقی آن را تحریک می کند.

به گفته ناظران، اتحادیه اروپا برای نخستین بار تسلیحاتی را خریداری کرد و به اوکراین فرستاد گویی که جنگ اوکراین جنگ اتحادیه اروپا است. اتحادیه اروپا در همین حال تحریم های شدیدی ضد پوتین اعمال کرد. چنین اقداماتی باعث شد رئیس جمهور روسیه نیرومندترین سلاح هسته ای جهان را به حالت آماده باش درآورد.

به گفته ناظران، جهان هم اکنون در برخورد با بحران اوکراین با تنگنا مواجه است و سخن گفتن از پیروز و بازنده در جنگ هنوز زود است و این در حالی است که قیمت های انرژی و مواد خام در اروپا به سرعت در حال افزایش است و این نشان می دهد که حال و روز جهان به علت دخالت اروپایی ها و بازی کثیف آنها در بحران اوکراین خوب نیست.

کارشناسان نظامی معتقدند که روس ها توانسته اند تهدید خود را عملی کنند زیرا در طول پنج روز هزار و 200 هدف زیربنایی ارتش اوکراین را نابود کرده اند که می توان به بمباران فرودگاه ها، مراکز رادار و انبار مهمات ارتش اوکراین اشاره کرد.

ارتش روسیه تا کنون شهرهای متعددی را در اوکراین تصرف کرده است با این حال پوتین تا کنون تصمیم نگرفته است که ارتش روسیه وارد کی یف شود تا مبادا گرفتار جنگ شهری شود.

وی براساس طرحی برنامه ریزی شده، در حال نابود کردن زیرساخت های ارتش اوکراین است تا هرگاه تصمیم گرفت وارد کی یف شود، با هیچ مقاومتی روبرو نشود و آن را به آسانی تصرف کند.

به باور کارشناسان، غرب در برابر بحران اوکراین با ناکامی و شکست سیاسی روبرو شده است و نه آمریکا و نه ناتو نمی توانند برای مقابله با حمله روسیه وارد جنگ با آن شوند.

در همین حال برخی تحلیلگران معتقدند آمریکا قصد دارد اتحادیه اروپا را وارد جنگ کند و خود کنار بایستد یا با تاخیر وارد جنگ شود، درست مانند جنگ جهانی دوم که با تاخیر وارد آن شد و در عین حال بیشترین منافع را از آن برد.

تحلیلگران می گویند این، حق روسیه است که از روس تبارانی که در اوکراین و به خصوص در ایالت دونباس زندگی می کنند، دفاع کند، کسانی که حقوقشان زیر پا گذاشته می شود و هر روز در معرض نسل کشی هستند. از سویی روسیه با این مساله مواجه است که اوکراین هر روز بیش از پیش به سلاح های پیشرفته تر و مرگبارتر مجهز می شود و غرب نیز تلاش می کند آن را عضو پیمان ناتو کند، اقدامی که امنیت ملی روسیه را به خطر می اندازد.

به گفته تحلیلگران، روسیه همچنان مایل به حل بحران از طریق مذاکره است با این حال دستور رئیس جمهور روسیه برای آماده باش سلاح هسته ای این کشور به منظور مقابله با فشارهای غرب و به ویژه فشارهای آمریکا و انگلیس است که از طریق اعلام تحریم های بی سابقه تلاش می کنند تنش ها را تشدید کنند.

تشدید تحریک آفرینی غرب و تلاش برای تنش زایی با روسیه در حالی است که مسکو بارها اعلام کرده است که تمایلی به اشغال اوکراین ندارد بلکه هدف آن خلع سلاح این کشور و جلوگیری از پیوستن آن به پیمان نظامی ناتو است، اقدامی که امنیت مرزی روسیه را به خطر می اندازد.

پربیننده ترین خبرها