آخرین تحولات اوکراین.. تسلط روس‌ها بر شهر خِرسون/ مخالفت آمریکا با پرواز ممنوع/ آژیر خطر در کی‌یف

آخرین تحولات اوکراین.. تسلط روس‌ها بر شهر خِرسون/ مخالفت آمریکا با پرواز ممنوع/ آژیر خطر در کی‌یف
پنج‌شنبه 12 اسفند 1400 - 04:12

همزمان با انتشار خبرهایی مبنی بر عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از شهری در جنوب این کشور، برخی منابع از بمباران و حمله موشکی به مقر وزارت دفاع و فرماندهی نیروی زمینی اوکراین در کی‌یف خبر دادند.

العالم - اروپا

درگیری‌های اوکراین در حالی بامداد پنجشنبه به هشتمین روز خود نزدیک شده که کاخ سفید از تصمیم خود برای اعمال تحریم‌هایی علیه ۲۲ نهاد روسی مرتبط با بخش دفاعی روسیه خبر داد.

پیش از این نیز یک مقام آمریکایی به شبکه «الجزیره» گفته بود: «هنوز هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که روس‌ها بتوانند کی‌یف را، به دلیل مقاومت نیروهای اوکراینی، تصرف کنند. روس‌ها ممکن است به تخریب کی‌یف متوسل نشوند، زیرا اگر آن را کنترل کنند به زیرساخت‌های آن نیاز خواهند داشت».

۰۳:۳۰ - وقوع چند انفجار مهیب در مرکز کی‌یف

خبرنگار شبکه «الجزیره» در پایتخت اوکراین گزارش داد، وضعیت آماده‌باش هوایی در کی‌یف اعلام شده و تیم‌های دفاع شهری در حال بسیج‌شدن هستند.

همزمان دیگر منابع از شنیده‌شدن صدای آژیر هشدار و انفجار در شهر «لِویو» واقع در غرب اوکراین خبر می‌دهند.

فرمانده نیروی هوایی اوکراین نیز مدعی شد ۳ جنگنده و ۲ هلیکوپتر روسیه را با ضدهوایی سرنگون کرده‌اند.

۰۳:۱۵ - تداوم آتش‌بیاری غرب در معرکه اوکراین

شبکه «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین‌بانکی» موسوم به «سوئیفت» اعلام کرد: «در اجرای تحریم‌های اروپا، ۷ نهاد روسی را در تاریخ ۱۲ مارس از شبکه خود قطع خواهیم کرد».

مقامات کنگره آمریکا نیز به شبکه «ان‌بی‌سی» گفتند: «ایالات متحده بیش از ۲۰۰ موشک استینگر را در هفته جاری به اوکراین تحویل داده است. بایدن واضح گفت که نیروهای آمریکایی در اوکراین با روسیه نمی‌جنگند».

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد: «بانک جهانی تمامی پروژه‌های خود در روسیه و بلاروس را به حالت تعلیق درآورده است».

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هم خبر داد: «۵۰۰ سرباز فرانسوی از نیروهای واکنش متفقین برای تقویت دفاعی خود در شرق، وارد رومانی شدند».

۰۳:۰۰ - آژیر هشدار در کی‌یف

شبکه «الجزیره» به نقل از خبرنگار خود در پایتخت اوکراین گزارش داد که آژیرهای هشدار در کی‌یف فعال شده‌اند.

شبکه «اسکای‌نیوز» نیز خبر داد که همزمان با آژیرهای هشدار، صدای انفجار در چند منطقه کی‌یف نیز شنیده شده است.

۰۲:۴۵- ادعای بایدن: پوتین ضعیف شده است

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا که شب گذشته طی سخنرانی سالیانه در کنگره درباره اوکراین باز هم گاف داده و سوژه رسانه‌ها شد، بامداد پنجشنبه ادعا کرد «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه ضعیف شده است.

بایدن طی بیانیه‌ای مدعی شد: «پوتین حمله بی‌دلیلی به اوکراین انجام داد و تلاش‌های مکرر برای دیپلماسی را رد کرد. تاریخ خواهد نوشت که پوتین ضعیف شده و جهان قدرتمندتر شده است».

وی همچنین افزود: «ما متحد هستیم و وحدت اروپا و وحدت جهان آزاد را حفظ خواهیم کرد».

۰۲:۳۰ - حمایت مردم مونته‌نگرو از روسیه و پوتین

تعداد زیادی از ساکنان شهر «پودگوریتسا» پایتخت مونته‌نگرو، با تجمع در خیابان‌های این شهر، از عملیات نظامی روسیه در اوکراین و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور این کشور حمایت کردند.

شبکه «سی‌جی‌تی‌اِن» با انتشار این تصاویر نوشت که مردم پودگوریتسا پرچم‌های کشور روسیه و پلاکاردها و تصاویری از پوتین را حمل می‌کردند.


۰۲:۱۵ - ادعای مقام‌های آمریکایی درباره احتمال جدایی شرق اوکراین

پایگاه خبری «آکسیوس» به نقل از یک مقام پنتاگون نوشت: «کنترل نیروهای روسیه بر ماریوپل و خارکیف به آنها اجازه می‌دهد شرق اوکراین را جدا کنند».

این منبع که نام یا سمت وی فاش نشد، ادعا کرد: «کنترل روسیه بر ماریوپل و خارکیف به این کشور اجازه می‌دهد که مانع دفاع اوکراین از کی‌یف شود».

روزنامه «واشنگتن پست» نیز به نقل از شهردار کی‌یف خبر داد: «نیروهای روسیه روز به روز به پایتخت نزدیک‌تر می‌شوند».

۰۲:۰۰ - تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی درباره جنایات جنگی در اوکراین

دیوان کیفری بین‌المللی از آغاز تحقیقات این دادگاه درباره جنایات جنگی احتمالی در اوکراین خبر داد.

«کریم احمد خان» دادستان بخش جنایات جنگی در دیوان کیفری بین‌المللی گفت تحقیقاتی را درباره جنایات جنگی احتمالی، جرائم علیه بشریت یا نسل‌کشی در اوکراین را در بازه سال ۲۰۱۳ تاکنون، آغاز کرده است.

وی در این‌باره توضیح داد: «این ارجاعات به دفتر من امکان می‌دهد تا از ۲۱ نوامبر ۲۰۱۳ به بعد، تحقیقاتی را درباره وضعیت اوکراین آغاز کنم، و بدین ترتیب هرگونه اتهامات گذشته و حال در مورد جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت یا نسل‌کشی ارتکاب یافته توسط هر شخصی در هر بخشی قلمرو اوکراین را در حیطه‌ی خود قرار دهد».

۰۱:۴۵ - قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا در حمایت از اوکراین

خبرنگار شبکه «الجزیره» از واشنگتن گزارش داد: «مجلس نمایندگان آمریکا پیش نویس قطعنامه‌ای را برای حمایت از اوکراین تصویب کرد. این قطعنامه خواستار آتش بس فوری و خروج کامل نیروهای روسیه شده است».

بر اساس این گزارش، قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا درباره اوکراین، حمایت کامل واشنگتن از حاکمیت دولت کی‌یف بر خاک این کشور را اعلام کرده و از استفاده کامل از تحریم‌ها برای منزوی کردن روسیه از اقتصاد جهانی حمایت می‌کند.

الجزیره به نقل از خبرنگار خود نوشت: «قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا از واشنگتن و متحدانش می‌خواهد فورا کمک‌های دفاعی به اوکراین برسانند».

۰۱:۳۰ - جواب منفی دوباره آمریکا به درخواست پرواز ممنوع در اوکراین

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا گفت: «ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین به معنای قرار دادن ما در جنگ با روسیه است»

آستین با رد درخواست «ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین برای برقراری منطقه پرواز ممنوع در سراسر این کشور، تاکید کرد: «ما در اوکراین با روسیه نخواهیم جنگید».

۰۱:۲۰ - اسپانیا تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال می‌کند

«مارگاریتا روبلس» وزیر دفاع اسپانیا خبر داد: «روز جمعه دو هواپیمای حامل اولین محموله تجهیزات نظامی تهاجمی را به اوکراین خواهیم فرستاد».

روبلس در این‌باره توضیح داد: «محموله تسلیحاتی به اوکراین شامل ۱۳۷۰ نارنجک انداز ضد تانک و ۷۰۰ هزار مسلسل سبک است. محموله تسلیحاتی به اوکراین ابتدا به لهستان می‌رسد و در آنجا توسط مقامات اوکراینی دریافت می‌شود».

وی همچنین افزود: «این محموله تسلیحاتی به اوکراین برای حمایت از مقاومت مشروع مردم اوکراین در برابر تجاوز روسیه انجام می‌شود».

۰۱:۱۰ - شلیک دو موشک کروز به نیروهای اوکراینی در «خارکیف»

وزارت کشور اوکراین اعلام کرد: «انفجار در نزدیکی ایستگاه کیف ناشی از بقایای یک موشک رهگیری شده روسی بود، نه بمباران مستقیم».

ارتش اوکراین نیز خبر داد: «دو موشک کروز به مقر نیروهای دفاع منطقه‌ای در خارکیف برخورد کرد».

۰۱:۰۰- نیویورک‌تایمز: خِرسون، شهر بزرگ اوکراین تحت کنترل روسیه

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» به نقل از مقامات اوکراینی نوشت: «خرسون به اولین شهر بزرگ تحت کنترل روسیه از زمان شروع جنگ تبدیل شد. نیروهای روسی خود را به شهرداری خرسون رسانده‌اند».

این منابع به نیویورک‌تایمز گفتند: «ارتش اوکراین از شهر خارج شد و به سمت میکولایف در شمال کشور حرکت کرد. فرمانده نیروهای روسی به ما اطلاع داد که دولت جدیدی مشابه دونتسک و لوهانسک در خرسون ایجاد خواهد کرد».

وزارت دفاع روسیه نیز لحظاتی بعد رسماً اعلام کرد شهر خِرسون به کنترل نیروهای روس درآمده است.

۰۰:۵۰ - مسکو: افراطی‌های اوکراینی مانع خروج غیرنظامیان هستند

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «روسیه پیشنهاد استفاده از فرودگاه‌های خود را برای تخلیه شهروندان سایر کشورها از اوکراین داده است».

در این بیانیه آمده است: «در صورتی که اوکراین با ایجاد کریدورهای بشردوستانه موافقت کند، نیروهای مسلح روسیه آماده تضمین امنیت این کریدورها هستند. بیش از ۱۴۰ هزار نفر از جمله ۳۹ هزار کودک از اوکراین به روسیه تخلیه شدند».

وزارت دفاع روسیه تاکید کرد: «سازمان‌های بین‌المللی و اوکراین باید کریدورهای بشردوستانه را برای خروج فوری همه شهروندان مایل فراهم کنند».

این وزارتخانه همچنین افزود: «افراط‌گرایان در اوکراین مانع خروج غیرنظامیان از کی‌یف، خارکیف، ماریوپل و دیگر شهرها می‌شوند».

۰۰:۴۰ - واشنگتن: تحریم‌ها علیه پوتین را تشدید می‌کنیم

«ژانت یِلِن» وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: به اعمال تحریم‌های شدید علیه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و کسانی که از طبقه ثروتمند و قدرتمند از او حمایت می‌کنند، ادامه خواهیم داد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا ادامه داد: واشنگتن و متحدان غربی آن نیمی از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را مسدود کرده‌اند.

یلن همچنین افزود: ما در حال نظارت بر عملیات شبکه‌های ارزهای دیجیتال پس از تحریم‌ها علیه روسیه هستیم.

۰۰:۳۰ - تسلط روسیه بر شهر «خِرسون»؛ بمباران ساختمان وزارت دفاع اوکراین

روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از شهردار شهر خرسون نوشت: «نیروهای اوکراینی از شهر عقب‌نشینی کرده و نیروهای روسی بر خرسون مسلط شده‌اند».

برخی رسانه‌ها نیز گزارش دادند ساختمان وزارت دفاع و فرماندهی نیروی زمانی اوکراین در کی‌یف هدف حملات موشکی و بمباران روسیه قرار گرفته‌اند.

منابع محلی در اوکراین نیز با انتشار تصویر بالا مدعی شدند: «ساختمان کارخانه شِوچنکو در خارکیِف هدف حمله نیروی هوایی روسیه قرار گرفته است».

۰۰:۲۰ - تعویق آزمایش موشک بالستیک قاره‌پیمای آمریکا

سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که وزیر دفاع آمریکا تصمیم گرفته آزمایش موشک بالستیک قاره‌پیمای جدید این کشور موسوم به «مینوت‌مَن ۳» را که قرار بود هفته جاری انجام شود، به تعویق بیاندازد.

«جان کربی» سخنگوی پنتاگون در توضیح این اقدام گفت که آمریکا قصد ندارد فعالیت‌هایی انجام دهد که موجب سوءتفاهم بیشتر با روسیه شود. (جزئیات بیشتر)

۰۰:۱۰ - کاخ سفید می‌گوید آمریکا آماده تحریم نفت و گاز روسیه نیست

کاخ سفید تأکید کرد که آمریکا هنوز آماده تحریم نفت و گاز روسیه نیست. واشنگتن با وجود این گفته که این گزینه هم روی میز است.

۰۰:۰۱ - وزارت خارجه روسیه اخراج سفیر آمریکا را تکذیب کرد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه مسکو در حال بررسی اقدامات لازم برای پاسخ به اقدام آمریکا در اخراج ۱۲ نفر از کارکنان هیئت دیپلماتیک روسیه در سازمان ملل است گزارش‌های برخی رسانه‌ها درباره تصمیم مسکو برای اخراج سفیر آمریکا را تکذیب کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها