آیا ایران و کشورهای بزرگ به توافق در وین نزدیک شده اند؟

آیا ایران و کشورهای بزرگ به توافق در وین نزدیک شده اند؟
جمعه 13 اسفند 1400 - 20:24

اظهارات اکثر روسای هیئت های کشورهای بزرگ شرکت کننده در مذاکرات وین حاکی از آن است که مذاکرات برای رفع تحریم ایران در وین به مراحل پایانی خود رسیده است، اما آیا ایران و قدرت های بزرگ به توافق نهایی رسیده اند؟

العالم – کشکول

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت تا زمانی که همه مسائل مهم باقی مانده حل و فصل نشود، هیچکس نمی تواند بگوید که توافق حاصل شده است.

سعید خطیب زاده در توئیتی تاکید کرد که مذاکرات وین همچنان ادامه دارد اما اخبار خوب زودهنگام هرگز جایگزین یک توافق خوب نخواهد بود.

برخلاف آنچه برخی رسانه‌ها تبلیغ می‌کنند، یا به نقل از «منابع نزدیک به مذاکرات وین» یا «شرکت‌کنندگان در هیئت‌های مذاکره‌ کننده» می گویند مبنی بر اینکه توافق حاصل شده است، ایران اعلام کرد که وزارت امور خارجه تنها طرف مجاز در کشور برای اعلام دستیابی به توافق یا عدم توافق و جزئیات یا بنود آن است.

امیرعبداللهیان: آمدن به وین منوط به حفظ خطوط قرمز ماست

در این میان امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران درباره سفر احتمالی اش در دو روز آینده به وین برای امضای توافقنامه، در گفتگوی تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به این خبر پاسخ داد و گفت: این موضوع مستلزم حضور وزرای امور خارجه در وین و اعلام توافق نهایی و رعایت خطوط قرمز ایران مانند اعطای ضمانت های اقتصادی موثر است.

امیرعبداللهیان تاکید کرد که علی باقری (رئیس تیم مذاکره کننده) و کارشناسان ایرانی به رایزنی و گفتگو با تمامی هیات های شرکت کننده در مذاکرات وین ادامه خواهند داد و تلاش جدی و بی وقفه خود را برای دستیابی به توافق خوب و نهایی مبذول خواهند داشت، به محض اینکه طرف های غربی اعلام کنند خطوط قرمز ما را پذیرفته اند، آماده آمدن به وین خواهم بود.

امروز برخی رسانه های غربی مدعی اند که ایران با رسیدن به مراحل پایانی مذاکرات، خواسته های جدیدی را با هدف کسب امتیازات اضافی مطرح کرده است. این موضوعی است که این رسانه ها از آغاز مجدد مذاکرات بین ایران و قدرت های بزرگ پس از روی کار آمدن دولت جدید ایران سعی در ترویج آن داشته اند.

اما ایران قاطعانه تاکید کرد که این ادعاها بی اساس است و خواسته های ایران از ابتدای مذاکرات تاکنون ثابت و بدون تغییر بوده و امروز غرب به آن و حتی جدیت ایران در مذاکرات اعتراف کرده است. هدف از تبلیغات مغرضانه غرب در این زمینه فشار بر مذاکره کنندگان ایرانی و مقصر جلوه دادن ایران در صورت عدم موفقیت طرفین در زمینه دستیابی به توافق است.

تحرکات صهیونیستها و لابی صهیونیستی

سران رژیم صهیونیستی با هدف تخریب مذاکرات وین به شدت در تکاپو هستند و به همین دلیل شاهد حضور هیئت صهیونیستی در وین و همچنین دیدارهای سیاستمداران رژیم صهیونیستی و تماس های مکرر آنها با سازمان بین المللی انرژی اتمی بودیم که هدف از آن تحریک علیه جمهوری اسلامی و تخریب فضای مذاکرات رفع تحریم در وین و اعمال فشار سیاسی بر ایران است به گونه ای که نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با گروسی قبل از سفر به ایران دیدار کرد.

با وجود این، واضح است که برخورد خوب و شفاف ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سفر گروسی و نتایج مثبت آن نشانه شکست تلاش‌های صهیونیست‌ها و تبیین کننده کارزار رسانه‌ ای و سیاسی رژیم صهیونیستی علیه آژانس و تلاش این رژیم برای تأثیرگذاری سیاسی بر تصمیمات و گزارش های آن درباره برنامه هسته ای ایران است.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی در دهها سال گذشته هرگز آمادگی عضویت در معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای را نداشته و به طور مخفیانه صدها کلاهک هسته ای تولید کرد که بعدها توسط یکی از دانشمندان هسته ای اش فاش شد. به رغم آن، رژیم صهیونیستی با کمک آمریکا در بیست سال گذشته تلاش کرد تا با توطئه های سیاسی علیه ایران، فعالیت آژانس بین المللی انرژی اتمی را مختل کند و با طرح ادعاهای مختلف، آژانس را از اصولش اجرایی اش دور کند.

فشار شدید آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای اروپایی بارها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را با چالش‌های بزرگی مواجه کرده است. اکنون سفر گروسی به ایران در روز شنبه آزمون و فرصتی است که او می تواند از آن برای کمک به احیای اعتبار آژانس استفاده کند.

همچنین برخی از شخصیتهای نزدیک به لابی صهیونیستی در آمریکا تلاش دارند تا بر مذاکرات تأثیر بگذارند و نوعی تردید درباره «بنود توافق» و «اقدامات رفع تحریم» ایجاد کنند و به اصطلاح دیگران را نسبت به عواقب توافق احتمالی با ایران ترسانده و نسبت به لغو تحریم ایران هشدار دهند.

توئیت گابریل نورونها، مشاور ارشد سابق وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران، گواهی به این مدعاست، وی به شدت به رابرت مالی فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران حمله کرده و معتقد است که «توافق هسته ای احتمالی هرگز به نفع منافع کوتاه‌مدت یا بلندمدت آمریکا نیست بلکه تهدیدی برای آن است.

روشن است که چنین اظهاراتی به هدف فشار سیاسی و جنجال آفرینی درباره توافق احتمالی و به تعویق انداختن تحقق آن است.

آنچه ایران تاکید می کند این است که توافقی بدون توافق بر سر همه چیز حاصل نمی شود و گزینه قاطع جمهوری اسلامی ایران گذر نکردن از خطوط قرمزش است و اینکه ایران برای یک توافق خوب تلاش می کند اما در چارچوب منافع ملی و رعایت خطوط قرمزش، لذا امروز این طرف غربی به ویژه آمریکاست که باید در این زمینه تصمیم نهایی اش را اتخاذ کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها