گروه هفت برای اوکراین بیانیه داد/ ابراز نگرانی از کشته شدن غیرنظامیان

گروه هفت برای اوکراین بیانیه داد/ ابراز نگرانی از کشته شدن غیرنظامیان
شنبه 14 اسفند 1400 - 09:07

وزیران خارجه گروه ۷ با انتشار بیانیه ای نسبت به وضعیت حقوق بشر و کشته شدن غیرنظامییان در اوکراین ابراز نگرانی کردند.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، وزیران خارجه گروه ۷ روز جمعه در بیانیه ای مشترک که توسط وزارت خارجه آمریکا منتشر شد، اعلام کردند: ما مجدداً تأکید می کنیم که حملات بی رویه طبق قوانین بین المللی بشردوستانه ممنوع است. ما مسئول جنایات جنگی از جمله استفاده بی رویه از سلاح علیه غیرنظامیان را مورد بازخواست قرار خواهیم داد.

وزیران خارجه کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و آمریکا همچنین از روسیه درخواست کردند تا حملات در مجاورت نیروگاه های هسته ای اوکراین را متوقف کند.

نیروهای روسیه در اوکراین روز جمعه بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا را به تصرف خود درآوردند که موجب نگرانی برخی کشورهای جهان شد و آمریکا متعاقبا اعلام کرد که فاجعه مخاطره انگیزی را در پی داشته، هرچند مقامات بعدا گفتند که امنیت در این تأسیسات اکنون برقرار است.

وزرای خارجه گروه ۷ همچنین افزودند که کشورهایشان به اعمال تحریم های بیشتر در پاسخ به تجاوز روسیه که به گفته آنها توسط بلاروس امکان پذیر شده است، ادامه خواهند داد.

در بیانیه مشترک گروه ۷ آمده است: ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، دولت و حامیان او رژیم الکساندر لوکاشنکو (رییس جمهوری بلاروس) مسئولیت کامل عواقب اجتماعی و اقتصادی این تحریم ها را بر عهده دارند.

اعضای گروه ۷ همچنین متعهد به افزایش حمایت های بشردوستانه از اوکراین شدند. آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده در دیدار با ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو و چارلز میشل رئیس شورای اروپا در بروکسل، از متحدان و شرکای ناتو خواست تا تجهیزات و تدارکات را برای مقابله با تهاجم روسیه به اوکراین ارائه دهند.

پربیننده ترین خبرها