کره جنوبی و آمریکا آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ را محکوم کردند

کره جنوبی و آمریکا آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ را محکوم کردند
شنبه 14 اسفند 1400 - 20:36

نمایندگان ارشد هسته ای کره جنوبی و آمریکا روز شنبه جدیدترین آزمایش موشکی کره شمالی را محکوم کردند و نسبت به افزایش سطح هماهنگی های لازم میان سئول و واشنگتن متعهد شدند.

العالم - آسیا

پیشتر در روز جاری کره شمالی یک موشک بالستیک را از اطراف منطقه ای در پیونگ یانگ آزمایش کرد، تنها کمتر از یک هفته از زمانی که یک موشک بالستیک دیگر را پرتاب کرده بود.

وزارت امور خارجه کره جنوبی با صدور بیانیه ای اعلام کرد که «نو کیو دوک» نماینده ویژه در امور امنیتی و صلح شبه جزیره کره و «سونگ کیم» همتای آمریکایی اش از کره شمالی به دلیل پرتاب های پی در پی موشکی در تخطی از قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل انتقاد کردند.

طرفین همچنین توافق کردند موضع دفاعی را حفظ و رایزنی های نزدیکی را برای بازداشتن کره شمالی از تشدید اوضاع تقویت کنند.

آزمایش روز شنبه کره شمالی، نهمین نمایش قدرت این کشور در سال جاری است و تنها چند روز قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کره جنوبی انجام شده است.

شبکه الجزیره بامداد روز شنبه اعلام کرد که کره شمالی یک پرتابه ناشناس به سمت دریای شرقی شلیک کرده است. ژاپن اعلام کرده که این پرتابه به ارتفاع ۵۵۰ کیلومتر رسید و در مسافت ۳۰۰ کیلومتری فرود آمده است.

ماه گذشته، کره شمالی برنامه ای مبنی بر از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای و موشک‌های دوربرد خود صادر کرد و این گمانه‌زنی را به وجود آورد که می‌توان در ادامه راه دست به اقدامات بزرگ تری بزند.

تداوم شلیک موشک ها توسط کره شمالی در حالی رخ داد که پیونگ یانگ ظاهرا به دنبال تقویت همبستگی داخلی در میان بن بست مذاکرات هسته ای با واشنگتن و مشکلات اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها