واکاوی دستاوردهای سفر رافائل گروسی به ایران

واکاوی دستاوردهای سفر رافائل گروسی به ایران
يکشنبه 15 اسفند 1400 - 12:48

سفر گروسی به تهران که در ادامه گفتگوهای فشرده و پرچالش نمایندگان کشورمان با مسئولین آژانس در وین انجام شد، شرایطی را فراهم آورد که یکی از چند مانع پیش رو برای دستیابی به توافق قوی فعلا برداشته شود.

العالم - ایران

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز شنبه ۱۴ اسفندماه در سفری کوتاه به تهران که با هدف بررسی سه موضوع پادمانی انجام شد مقامات عالی کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

هدف از انجام این سفر که در میانه مذاکرات وین انجام شد، دستیابی به راه حل مشترک برای ۳ موضوع پادمانی جاری میان ایران و آژانس بود.

اگرچه مذاکرات لغو تحریم ها در وین نتایج نسبتا مناسبی را بدنبال داشته لیکن ایران اعلام کرده است که دستیابی به توافق نهایی،مستلزم حل و فصل و بسته شدن موضوعات باقیمانده میان ایران و آژاتس است.

نمایندگان ایران در مذاکرات وین بارها تاکید کرده اند که پذیرش هم زمان محدودیتها و نظارتهای گسترده ناشی از اجرای برجام بر برنامه هسته ای کشورمان با ادامه روند پیگیری پرونده های پادمانی که قبلا بسته شده بود و مجددا با رویکردهای سیاسی بازگشایی شده ضمن آن که عادلانه نیست بهیچ وجه قابل انجام نیز نمی باشد.

سفر گروسی به تهران که در ادامه گفتگوهای فشرده و پرچالش نمایندگان کشورمان با مسئولین آژانس در وین انجام شد شرایطی را فراهم آورد که طرفین با تدوین نقشه راه مشخص از این گره جدی در مذاکرات وین عبور کنند.

بیانیه مشترکی که از سوی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان و مدیر کل آژانس صادر شد مولفه های اصلی این نقشه راه را تعیین کرده است.

در بیانیه مشترک تصریح شده که «ایران، حداکثر تا ٢٩ اسفند توضیحات کتبی خود درخصوص سوالات مربوط به سه مکانی که گفته می شود ایران به آنها نپرداخته است را به همراه اسناد پشتیبان به آژانس ارائه خواهد کرد.»

همچنین در بخش دیگری از بیانیه مشترک اعلام شده که «مدیرکل در نظر دارد با انجام فعالیت‌های مندرج در بندهای ۱ تا ۳ بیانیه و به دنبال ارزیابی مربوطه توسط آژانس، نتیجه‌گیری خود را پیش از برگزاری شورای حکام در خرداد ۱۴۰۱( ژوئن ۲۰۲۲ )گزارش نماید.»

نکته آنکه، در نقشه راه مورد توافق زمانبندی اقدامات و محدوده زمانی تهیه گزارش مدیرکل و ارائه آن به شورای حکام بگونه ای تنظیم شده که تا پیش از شروع اجرای تعهدات هسته ای ایران در توافقنامه برجام، پرونده موضوعات پادمانی گذشته تعیین تکلیف شده و نظر ایران در این خصوص تامین شود.

علاوه بر محورهایی که در نقشه راه مورد توافق بر آن تاکید شده در جریان گفتگوهای وین و همچنین ملاقات هایی که مقامات کشورمان با مدیرکل آژانس در تهران داشتند بر این موضوع تاکید شد که ایران حاضر نیست پیش از حل موضوعات پادمانی باقیمانده به روز باز اجرای توافقات مندرج در برجام وارد شود.

سفر مدیرکل آژانس به تهران که بدلیل سطح ملاقاتها و موضوعات مورد گفتگو از ویژگی های متفاوتی نسبت به سفرهای قبلی انجام شده در دولت سیزدهم برخوردار بود را می توان گام مثبتی در مسیر تداوم همکاری های میان ایران و آژانس قلمداد کرد.

رافائل گروسی مدیر کل آژانس نیز چه در گفتگوی مطبوعاتی در تهران و چه در مصاحبه ای که پس از بازگشت به وین با رسانه های گروهی انجام داد این سفر را مثبت و زمینه ساز توسعه همکاری های آینده قلمداد کرد.

اگرچه انجام این سفر در میانه مذاکرات وین یکی از چند مانع پیش روی حصول توافق قوی را فعلا برداشته است اما نحوه تعامل آتی ایران با آژانس و کشورهای غربی بستگی زیادی به اجرای درست بیانیه مشترک و تحولات آتی در مسیر اقدامات پیش رو دارد .

نورنیوز

پربیننده ترین خبرها