مخمصه ای که غرب با جنگ اوکراین در آن افتاد

مخمصه ای که غرب با جنگ اوکراین در آن افتاد
سه شنبه 17 اسفند 1400 - 14:14

گفته می شود که اروپا و همه کشورهای غربی در حال حاضر از بیم پیامدهای درگیر شدن در جنگ اوکراین که احتمال هسته ای شدن نیز هست، در وحشت بی سابقه ای به سر می برند.

العالم-درگوشی

یکی از این پیامدهای این جنگ، آشفتگی وضعیت منابع استراتژیک یعنی انرژی و مواد غذایی بخصوص گندم است که می تواند مانند زمان جنگ جهانی اول و دوم، باعث ایجاد قحطی در جهان شود.

میان زمینه های وقوع جنگ جهانی دوم و جنگ کنونی در اوکراین تشابه زیادی وجود دارد که از جمله آنها، طمع و توسعه طلبی قدرت های بزرگ به زیان کشورهای دیگر است.

قیمت نفت به کجا می رود؟

با عبور قیمت نفت خام از 100 دلار در هر بشکه که درپی انتشار نیروهای روسیه در دو منطقه جدایی طلب شرق اوکراین بوجود آمد، جهان همانند بحران دهه هفتاد میلادی، بدترین اوضاع نفتی را به خود می بیند.

در این اثنا، روسیه نسبت به افزایش تنشی که در آن آمریکا و متحدانش واردات نفت مسکو را تحریم کرده اند، هشدار داد چرا که این مسئله منجر به جنگ انرژی میان روسیه و غرب خواهد شد.

وحشت اروپا و جهان

درک وحشتی که اروپا و جهان غرب بدان دچار شده اند کار سختی نیست، زیرا جنگ کنونی اولین آن در نوع خود پس از جنگ جهانی دوم است که میان دولت های غربی و قدرتمند اتفاق می افتد. کفتارها معمولا بر سر منابعی مثل نفت، گاز و گندم می جنگند و آن را سلاح اساسی خود در نبرد می دانند.

ریشه مشکل کجاست؟

ریشه این مشکل را اروپا و آمریکا با تهدید به کشاندن اوکراین به جبهه خود ایجاد کردند که باعث شد روسیه امنیت ملی اش را در خطر دیده و اقدام به حمایت از آن کند.

اما چه بر سر اوکراین آمد؟ اکنون طبق برآوردهای غرب، اوکراین برای بازسازی خود 500 میلیارد دلار نیاز دارد. و این به سود چه کسی است؟ به سود کسانی است که از اوکراین به عنوان ابزاری برای تهدید امنیت روسیه استفاده می کنند.

بحران امروز ابعادی به خود گرفته که از مرزهای اوکراین فراتر می رود. دولت های جهان اکنون به دو دسته تقسیم شده که بخش اول، مدافعان طمع های غربی-آمریکایی با استفاده ابزاری از اوکراین هستند و بخش دوم، تایید کنندگان روسیه با دیدگاهی متوازن هستند که رویدادهای ساخته شده توسط آمریکا و غرب برای تحریک اوکراین به عنوان دولتی هسته ای علیه روسیه را درک می کنند.

پربیننده ترین خبرها