تکاپوی بن سلمان برای نجات پروژه «نئوم»

تکاپوی بن سلمان برای نجات پروژه «نئوم»
سه شنبه 17 اسفند 1400 - 20:50

یک روزنامه انگلیسی اعلام کرد که محمد بن سلمان برای نجات پروژه نئوم به دنبال تامین منبع مالی خارجی است.

العالم - عربستان سعودی

روزنامه انگلیسی « دیلی میل» فاش کرد که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به دنبال تامین منبع مالی خارجی برای نجات پروژه شهر نئوم است.

این روزنامه انگلیسی در ادامه نوشت: محمد بن سلمان به دلیل پیشرفت ضعیف در اجرای پروژه، از شرکت‌هایی خارجی برای تامین مالی پروژه گران قیمت خود « نئوم» که هزینه آن 500 میلیارد دلار است، درخواست کمک می‌کند، زیرا روابط عربستان با کشورهای خارج از کشور رو به وخامت است.

این روزنامه در ادامه نوشت: این پروژه قرار است در منطقه تبوک عربستان سعودی به مساحت صد هزار مایل مربع و با هدف تبدیل منطقه دورافتاده در ساحل شمال غربی دریای سرخ عربستان به یک منطقه با فناوری پیشرفته اجرا شود.

به گزارش این روزنامه، روز دوشنبه، بانکداران و سرمایه گذاران در «منهتن» دعوت نامه‌ای از محمد بن سلمان برای برگزاری نشستی در آوریل آینده با هدف اعطای بودجه برای این پروژه دریافت کردند.

در این دعوت‌نامه سعودی آمده است: فرصت‌های مهم بازار در پروژه نئوم را بررسی کنید.

نئوم یک شهر هوشمند است که مساحت آن به 26 هزار و 500 کیلومتر مربع می‌رسد. همانطور که گفته شد این شهر برای کسانی که وارد آنجا می‌شوند، کاملا مدرن و هوشمند است.

قسمت جنوبی صحرا که برای نئوم تنظیم شده است در حال حاضر شامل کاخ‌ها و ویلا‌هایی برای خانواده سلطنتی و همچنین هتل‌ها، برخی از آپارتمان‌ها و یک فرودگاه است که در سال 2019 در منطقه‌‌ای به نام خلیج نئوم، مرحله اول پروژه، تکمیل شده است.

محمد بن سلمان در چند شهر در سراسر ایالات متحده به دنبال تأمین بودجه مالی این پروژه است.

به نظر می‌رسد این پروژه روی کاغذ با شکست مواجه شده است و ثابت کرده که این پروژه چیزی جز تبلیغات نیست.

نکته حائز اهمیت این است که وجهه محمد بن سلمان به دلیل مشارکت در قتل « جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی در عرصه بین‌المللی لکه دار شده است؛ چراکه جمال خاشقجی قبل از کشته شدن در روزنامه واشنگتن پست در خصوص پروژه نئوم نوشت: این پروژه می‌تواند باعث ورشکستگی کشور عربستان شود. پرونده خاشقجی کافی بود تا «لرد نورمن فاستر» معمار انگلیسی را وادار به عقب نشینی از هیئت مشاور نئوم کند.

سرکوب مخالفان و فعالان حقوق مدنی در این کشور در سال 2020، شرکت‌های بین‌المللی و شرکای بالقوه را برافروخت و عربستان تحت نظارت بین‌المللی بیشتری قرار گرفت. همچنین محدودیت‌هایی در سال 2017 برای بازرگانان، تاجران و سایر شخصیت‌ها اعمال شد که منجر به کاهش بی سابقه سرمایه گذاری‌های خارجی در این کشور شد.

کوزنسکی از انستیتوی مطالعات امنیت ملی در تل آویو گفت: من در مورد هر چیزی که محمد بن سلمان در خصوص این پروژه وعده می‌دهد تردید دارم و بسیار بعید به نظر می‌رسد که در این پروژه موفق شود.

به طور کلی، چشم انداز 2030 یک چشم انداز بلندپروازانه است که اهداف غیرواقع‌بینانه‌ای را به دنبال دارد. این چشم‌انداز بدون برنامه‌ریزی و بسیار کُند حرکت می‌کند و این در حالی است که سرمایه‌گذاری‌های خارجی که سنگ بنای مالی این چشم‌انداز است، به شدت کاهش یافته است.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها