آمریکا پیشنهاد ارسال جت‌های لهستان برای اوکراین را رد کرد

آمریکا پیشنهاد ارسال جت‌های لهستان برای اوکراین را رد کرد
چهارشنبه 18 اسفند 1400 - 08:11

پنتاگون ارسال جت‌های جنگنده به اوکراین را رد و «غیر قابل قبول» ارزیابی کرد.

العالم ـ آمریکا

به گزارش العالم به نقل از خبرگزاری پی‌ای میدیا، پنتاگون پیشنهاد لهستان را برای دادن جنگنده‌های میگ 29 خود به ایالات متحده برای استفاده توسط اوکراین رد کرد؛ موضوعی که نمایش آشکار ناهماهنگی متحدان ناتو به شمار می‌رود.
جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت پیشنهاد لهستان برای تحویل جت‌ها به پایگاه هوایی رامشتاین آمریکا در آلمان، چشم‌انداز نگران‌کننده خروج جت‌ها از پایگاه آمریکا و ناتو برای پرواز به حریم هوایی مورد مناقشه با روسیه در جنگ اوکراین را افزایش می‌دهد.
کربی در بیانیه‌ای گفت: «ما به مشورت با لهستان و دیگر متحدان خود در ناتو درباره این موضوع و چالش‌های لجستیکی دشوار ادامه خواهیم داد، اما معتقدیم پیشنهاد لهستان قابل قبول نیست.»
وی افزود: «برای ما روشن نیست که دلیل اساسی برای آن وجود داشته باشد.»
به باور تحلیلگران، هر گونه تصمیم برای تهیه میگ‌ها احتمال یک جنگ گسترده‌تر را افزایش می‌دهد.
اوکراین درخواست هواپیماهای جنگی بیشتری را مطرح کرده است و واشینگتن به دنبال پیشنهادی است که بر اساس آن لهستان هواپیماهای میگ 29 را به اوکراین عرضه کند و در ازای آنها هواپیماهای F-16 آمریکایی را دریافت کند. خلبانان اوکراینی برای پرواز با جت‌های جنگنده دوران شوروی سابق آموزش دیده اند.
وزارت خارجه لهستان در بیانیه‌ای این طرح را اعلام کرد و گفت که این جت‌ها به صورت رایگان به رامشتاین تحویل داده می‌شود.
در این بیانیه آمده است: «در عین حال، لهستان از ایالات متحده درخواست می‌کند که هواپیماهای مستعمل با قابلیت‌های عملیاتی مربوطه را در اختیار ما قرار دهد.»
دولت لهستان همچنین از دیگر صاحبان جت‌های میگ 29 درخواست کرد که از این تصمیم پیروی کنند. اعضای سابق بلوک شوروی ناتو، بلغارستان و اسلواکی نیز هنوز جت‌های جنگنده ساخت شوروی را در نیروی هوایی خود دارند.
تصمیم لهستان برای ارائه علنی طرح خود ساعاتی پیش از سفر کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا به ورشو اتخاذ شد.

پربیننده ترین خبرها