سفر رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه در میان خشم و محکومیت از سوی مردم

چهارشنبه 18 اسفند 1400 - 15:15

با توجه به تظاهرات و محکومیت های گسترده ای که خیابان های ترکیه شاهد آن است، اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی، در سفری جنجال برانگیز به ترکیه می رود و طی آن با رئیس جمهور رجب طیب اردوغان دیدار خواهد کرد.

العالم - ترکیه

اردوغان که مدت زیادی از انتقادهای تندش به کشورهای عربی طرفدار عادی سازی روابط با صهیونیست ها، یعنی امارات و بحرین نمی گذرد، درهای کشورش را به روی صهیونیست ها باز کرده تا مورد دیگری را در فهرست مواضع متناقض خود ثبت کند.

اگرچه دولت ترکیه رژیم اسرائیل را از زمان پیدایش آن در دهه چهل قرن نوزده به رسمیت شناخته بود، اما مردم مسلمان ترکیه این تصمیم را رد کرده و هنوز هم آن رژیم را به رسمیت نمی شند؛ حال این سوال مطرح می شود که دولت وابسته به اخوان‌المسلمین به رهبری اردوغان با این عجله برای عادی سازی روابط با اسرائیل به دنبال چه اهدافی است؟

اردوغان از نظر سیاسی به دنبال کسب محبوبیت در آمریکا و نیز لابی صهیونیستی در آنجاست، به ویژه اینکه اخیرا دولت بایدن نسبت به اردوغان بی تفاوتی زیادی نشان داده و حتی در رابطه با نقض حقوق بشر، حمایت از کردها و نیز توقف معامله جنگنده های اف 35، انتقادات زیادی به ترکیه وارد کرد. به علاوه، اردوغان مشتاقانه منتظر روزی است که ایالات متحده ممکن است منطقه را ترک کند تا ترکیه، متحد جانشین بالقوه آمریکا، یعنی رژیم صهیونیستی باشد.

در بعد اقتصادی، به نظر می رسد که اردوغان در تلاش است تا اسرائیل را متقاعد کند که گاز خود را از طریق خاک ترکیه به اروپا منتقل کند تا وضعیت نابسامان اقتصادی که آنکارا از آن رنج می برد، بهبود بخشد به خصوص که ترکیه نود درصد گاز خود را از خارج کشور وارد می کند.

از سویی رژیم صهیونیستی، با رسیدن به مرزهای زمینی ایران از طریق ترکیه، سرخوشی یک پیروزی خیالی را تجربه می‌کند پس از آنکه تصور می‌کرد از طریق عادی‌سازی روابط با امارات و بحرین موفق شده به آب‌های ایران برسد. این رژیم همچنین در تلاش است به همگان نشان دهد که در شکستن سد عادی سازی روابط با کشورهای اسلامی موفق شده است و این دستاوردی برای دولت نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی محسوب می شود که هر لحظه کابینه ائتلافی وی در خطر فروپاشی است.

اما مهمتر از همه، این دیدار مشکوک، رژیم هایی را که مدت هاست درباره بیت المقدس سرود می خوانند و به دروغ شعار آرمان فلسطین را سر می دهند، رسوا خواهد کرد و آنها را در معرض دید و قضاوت ملت های اسلامی قرار می دهد. همچنین رژیم صهیونیستی را به تلاش بیشتر برای سرکوب مردم فلسطین سوق خواهد داد و در عین حال شکاف بین ترکیه و جنبش های مقاومت در حمایت از آرمان فلسطین به ویژه جنبش اخوان المسلمین را افزایش می دهد، به خصوص از زمانی که اردوغان چندی پیش روند پاکسازی ترکیه از اخوان المسلمین را آغاز کرده که این اقدام در سایه تلاش های او برای بازگرداندن روابط خود با مصر صورت گرفته است.

پربیننده ترین خبرها