اردوغان چهارشنبه میزبان رییس جمهور اسرائیل!!!

اردوغان چهارشنبه میزبان رییس جمهور اسرائیل!!!
سه شنبه 17 اسفند 1400 - 20:42

خبر: اسحاق هرتزوگ فردا میهمان اردوغان است، مردم ترکیه با به آتش کشیدن پرچم رژیم به استقبال این سفر رفته‌اند.

تحلیل:

- کلام تاریخی اردوغان در تاریخ ثبت است آنگاه که پس از اعلام عادی سازی چند کشور عربی مثل امارات و بحرین با اسرائیل گفت: ای بیشرف‌ها چرا به آرمان فلسطین و مردم آن خیانت می‌کنید. البته اردوغان به عملگرایی شهره است و اتخاذ مواضع متناقض اساساً از او و در عرصه سیاست امر غریبی نیست.

- اگر چه دولت ترکیه بلافاصله بعد از تاسیس رژیم و در 28 مارس 1948 رژیم را به رسمیت شناخت اما همواره مردم مسلمان ترک و حکمرانان مسلمان ترک این کشور نسبت به مساله فلسطین ابراز وفاداری کرده‌اند اما اینکه اردوغان و حزب متبوع او که بلحاظ ایدئولوژیک "اخوانی" محسوب می‌شوند چرا در عادی سازی روابط با اسرائیل این‌چنین سراسیمه عمل می‌کند را می‌توان در چارچوب انگیزه‌ها و مقولاتی سیاسی و اقتصادی به تحلیل نشست.

- از منظر سیاسی همه می‌دانند که دولت بایدن و شخص رئیس جمهور آمریکا علاقه‌ای به شخص اردوغان ندارند و حداقل در سیاست‌های اعلامی همواره بر نقض حقوق بشر و فقدان آزادی‌های عمومی در ترکیه معترض بوده و هستند. بایدن همچنین مدافع کردهای سوریه یعنی دشمنان درجه 1 اردوغان است. در کنار این دو مساله ممانعت دولت آمریکا از تحویل جنگنده‌های "اف 35" به ترکیه و حمایت‌هایش از "فتح الل گولن" مخالف آمریکا نشین اردوغان، مزید بر علت است. در چنین شرایطی بنظر می‌رسد اردوغان با دعوت از هرتزوک هدفی دوگانه را تعقیب می‌کند اول تحبیب قلوب آمریکا از طریق نزدیکی به رژیم و دوم آینده نگری نسبت به روزی که احیاناً آمریکا منطقه را ترک کند و اسرائیل را به عنوان جانشین خود در منطقه تایید و تجهیز کند.

- به لحاظ اقتصادی به نظر میرسد اردوغان بدنبال آن است که در سایه تعمیق روابط اقتصادی ترکیه با اسرائیل موفق شود گاز رژیم را هم با هدف دستیابی به منابع جدید مالی و به ویژه در اوضاع وخیم اقتصادی کشورش به اروپا منتقل کند وهم مرهمی بر زخم بی‌گازی خود بگذارد. ترکیه 90 درصد از گاز طبیعی خود را از خارج وارد می‌کند.
- در چنین فضایی اسرائیل سرمست از پیروزی در جلب نظر ترکیه سرخوش است که اولاً و به‌زعم خود در کنار مرزهای زمینی ایران حضور پیدا خواهد کرد و این درحالی است که پیشتر و با نزدیکی به امارات و بحرین بر این باور بود که به مرزهای آبی ایران نزدیک شده است. ثانیا: خود را موفق در شکستن طلسم توسعه دامنه عادی سازی روابط با کشورهای مسلمان معرفی میکند، امری که برای دولت جدید و البته شکننده "بنت" مقوله ای اعتبار بخش والبته جذاب است.

- بنظر می‌رسد با این سفر میان هواداران واقعی آرمان فلسطین و وفاداران شعاری آن نقطه گذاری جدیدی صورت گیرد. واقعیت آن است که نمی‌توان هم در ظاهر شعار وفاداری به آرمان فلسطین سر داد وهم در میدان بالغ بر 7 میلیارد تبادل تجاری با دشمن درجه 1 مسلمانان داشت. همچنین می‌توان انتظار داشت بعد از این سفر سیاست‌های رژیم به‌ویژه در خصوص شهرک سازی تقویت شود و مواردی همچون غصب و اشغال در مناطقی مانند "شیخ جراح" و "النقب" تشدید شود و بالاخره انتظار آن است که روابط حماس و اخوانی‌های وفادار به آرمان فلسطین با ترکیه دچار تغییرات و گسست‌هایی بیش از آنچه طی چند ماه اخیر خود را نشان داد، شود. فراموش نکنیم پروژه "تطهیر ترکیه از اخوان" چند ماهی است کلید خورده است و اردوغان با بهانه تجدید روابط با مصر رسانه‌های اخوانی را در ترکیه تعطیل کرد، برخلاف سال‌های گذشته هیچ مقام ترکی در اجلاسیه سالانه حماسی‌ها در ترکیه اجازه حضور نیافتند، چند روز اقامت هنیه و مشعل در ترکیه بدون هیچ دیداری با مقامات ترک پایان یافت و بالاخره در سفر اخیر سخنگوی اردوغان به فلسطین ابراهیم کالن فقط به دیدار با محمود عباس بسنده کرد.

پربیننده ترین خبرها