هرتزوگ مهمان اردوغان؛ پایان مرحله "نبرد شعارها"

هرتزوگ مهمان اردوغان؛ پایان مرحله
چهارشنبه 18 اسفند 1400 - 17:48

اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی امروز مهمان رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه است. این اولین سفر رئیس این رژیم اشغالگر به ترکیه از سال 2008 محسوب می‌شود.

العالم- کشکول

پیش از سفر هرتزوگ به ترکیه، که به دعوت رسمی اردوغان انجام می‌شود، برخی منابع رسانه‌ای از آمادگی ترکیه و اسرائیل برای احیای پروژه انتقال خط لوله گاز مسروقه فلسطینی از فلسطین اشغالی به اروپا از طریق خاک ترکیه خبر می‌دادند.

موضوع قابل توجه این است که ترکیه در دراز کردن دست دوستی به اسرائیل پیشقدم شد؛ چرا که اردوغان و دیگر مقامات تُرک به دلایلی از جمله مرگ مادر هرتزوگ و جویا شدن از وضعیت سلامتی وزیر خارجه این رژیم که به کرونا مبتلا شده بود، تماس‌های تلفنی با اسرائیلی‌ها برقرار کردند. وگرنه به دلیل روابط نزدیک آنکارا با حماس و اخوان‌المسلمین از یک سو و روابط نزدیک تل‌آویو با قبرس و یونان- که روابط پرتنشی با ترکیه دارند، اسرائیل به اندازه ترکیه مشتاق به برقراری روابط دوجانبه نبوده است.

برخی ناظران معتقدند کودتای اردوغان علیه سیاست‌های قبلی‌اش به دلیل تاثیر داماداش، برات البیرق بوده که انرژی را کوتاه‌ترین راه برای احیای روابط میان ترکیه و اسرائیل و بازگرداندن آن به دوران سابق می‌دانسته یعنی در دروانی قبل از شعارهای اردوغان برای یاری نوار غزه یا معرفی خود به عنوان پدر معنوی اخوان المسلمین.

به نظر می‌رسد کاربرد این شعارها به‌ویژه درخصوص رهبران اخوان المسلمین، که منجر به مداخلات گسترده ترکیه- از جمله مداخلات نظامی- در بسیاری از کشورهای دور و نزدیک شد- از جمله در سوریه، عراق، لیبی، آذربایجان، مصر، امارات و عربستان سعودی-، اثرات بسیار مخربی بر اوضاع اقتصادی معیشتی ملت ترکیه بر جای گذاشته و باعث فروپاشی ارزش پول ملی ترکیه شده است.

اردوغان، که برای بقای خود در قدرت، نظام سیاسی ترکیه را از پارلمانی به ریاستی تغییر داد امروز آینده سیاسی خود را در مقابل تهدیدی جدی دیده است، به اقدام علیه سازمان جهانی اخوان المسلمین و همچنین شعارهایش برای یاری غزه اقدام کرد و تمام رهبران این جنبش را که به ترکیه پناهنده شده‌اند در مقابل دو گزینه قرار داد: ماندن در ترکیه بدون هرگونه اظهارنظر سیاسی، یا ترک ترکیه.

این اقدامات اردوغان به مفهوم پایان مرحله "نبرد شعارها" بود که آنها را برای تحمیل و تثبیت خود به عنوان یک رهبر اسلامی فرامرزی مطرح می‌کرد. اردوغان در واقع می‌خواهد با چنین اقداماتی، روابط ترکیه با امارات و سعودی را ترمیم و با مصری دوستی کند و همچنین سطح روابط کشورش با رژیم اسرائیل را به دوران شکوفایی خود برساند.

پربیننده ترین خبرها