امضای قراردادهای نظامی به ارزش تقریبی ۸ میلیارد دلار در نمایشگاه ریاض

امضای قراردادهای نظامی به ارزش تقریبی ۸ میلیارد دلار در نمایشگاه ریاض
پنج‌شنبه 19 اسفند 1400 - 21:40

دولت سعودی خبر داد که در نمایشگاه چهار روزه «دفاع جهانی» در عربستان در مجموع ۷.۹ میلیارد دلار با شرکت‌های تسلیحاتی داخلی و خارجی توافقنامه امضاء کرده است.

العالم - عربستان سعودی

نمایشگاه تسلیحاتی «دفاع جهانی» در ریاض روز چهارشنبه (دیروز) پس از چهار روز به کار خود پایان داد و دولت سعودی اعلام کرده که در این نمایشگاه در مجموع قراردادهایی به ارزش ۷.۹ میلیارد دلار را به امضاء رسانده است.

به نوشته خبرگزاری رسمی سعودی (واس) در این نمایشگاه ۶۰۰ مشارکت کننده از ۴۲ کشور حضور داشتند و ۶۵ هزار نفر از ۸۵ کشور از آن بازدید کردند.

به گفته این خبرگزاری، در این نمایشگاه که انواع تسلیحاتی نظامی هوایی، زمینی و دریایی و همچنین انواع فناوری‌های جدید نظامی و امنیتی در معرض دید قرار گرفته بود، دولت سعودی در مجموع اقدام به عقد قراردادهایی به ارزش ۲۹.۷ میلیارد ریال سعودی (۷.۹ میلیارد دلار) با شرکت‌های داخلی و خارجی کرده است.

طبق این گزارش، شرکت‌های داخلی عربستان در مجموع ۴۶ درصد این قراردادها به ارزش ۱۰ میلیارد ریال سعودی (۲.۷ میلیارد دلار) را به خود اختصاص داده‌اند. این قراردادها عمدتا در حوزه بومی‌سازی تسلیحات نظامی صورت گرفته است و ریاض طبق چشم انداز ۲۰۳۰ مدعی است که تلاش دارد ۵۰ درصد صنایع نظامی را بومی‌سازی کند.

در این راستا «ولید ابو خالد» رئیس اجرایی شرکت صنایع نظامی عربستان سعودی به شبکه الاخباریه عربستان گفت که این کشور با همکاری شرکای داخلی از جمله اداره کل صنایع سعودی برای تولید پهپاد بومی تلاش می‌کند تا اولین پرنده با طراحی صد در صد سعودی باشد که در آینده تولید و مورد استفاده نیروهای مسلح ما قرار خواهد گرفت.

همزمان «احمد العوهلی» رئیس سازمان صنایع نظامی عربستان نیز در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه اعلام کرده بود که کشورش تا سال ۲۰۳۰هزینه‌های نظامی را ۵۰ درصد افزایش خواهد داد​ و ریاض برای رسیدن به خودکفایی در بخش صنایع دفاعی با کشورهای منطقه و جهان همکاری خواهد کرد.

عربستان سعودی در حالی به بومی‌سازی تجهیزات نظامی روی آورده است که مواضع راهبردی این کشور در سال‌های اخیر چندین بار هدف حملات راکتی و پهپادی ارتش یمن قرار گرفته است. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن همواره اعلام کرده‌اند که تا زمان تداوم تجاوزات ائتلاف سعودی به خاک این کشور به حملات خود علیه مواضع راهبردی عربستان و دیگر کشورهای عضو در ائتلاف به‌ویژه امارات عربی متحده ادامه خواهند داد.

پربیننده ترین خبرها