انتقاد تخت‌روانچی از جلسات ماهانه شورای امنیت درباره سوریه

انتقاد تخت‌روانچی از جلسات ماهانه شورای امنیت درباره سوریه
پنج‌شنبه 19 اسفند 1400 - 21:45

مجید تخت‌روانچی سفیر ایران در سازمان ملل متحد از برگزاری جلسات ماهانه شورای امنیت درباره سوریه و تکرار ادعاهای بی اساس علیه دولت این کشور انتقاد کرد.

العالم _ سوریه

مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل در نشست شورای امنیت درمورد سوریه با انتقاد از برگزاری این جلسات ماهانه و تکراری گفت: ما بار دیگر درخواست خود را از شورای امنیت برای استفاده از نشست ها در مورد سوریه تکرار می کنیم. اختصاص یک جلسه ماهانه شورا و تکرار مواضع و ادعاهای بی اساس علیه دولت سوریه، برای کارآمدی شورای امنیت مفید نیست.

سفیر ایران افزود: سیاسی کردن اجرای کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی و بهره‌برداری از سازمان منع سلاح های شیمیایی برای اهداف سیاسی، پیامدهای منفی عمده‌ای بر اقتدار و اعتبار کنوانسیون و سازمان یاد شده به همراه دارد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل خوستار اجرای کامل، مؤثر و بدون تبعیض کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی و همچنین حفظ اقتدار و صلاحیت این سازمان شد.

تخت روانچی به اجرای تعهدات سوریه اشاره کرد و گفت: سوریه به تعهدات خود تحت کنوانسیون عمل کرده است.

وی افزود: سوریه به همکاری با سازمان منع سلاح های شیمیایی ادامه می دهد و نود و هشتمین گزارش خود را در مورد امحای سلاح های شیمیایی در خاک خود در ۱۷ ژانویه ۲۰۲۲ ارائه کرده است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل ادامه داد: علاوه بر این، سوریه به طور مرتب اطلاعاتی را در مورد در اختیار داشتن و استفاده از سلاح های شیمیایی توسط برخی سازمان های تروریستی به دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح های شیمیایی و دبیرخانه سازمان ملل ارائه کرده است.

تخت روانچی گفت: تهران با توجه به پیامدهای فاجعه بار و هولناک استفاده سیستماتیک صدام دیکتاتور سابق عراق از سلاح های شیمیایی در جریان تجاوزات خود به ایران، مخالفت خود را با استفاده از سلاح های شیمیایی توسط هر کس، در هر مکان، در هر زمان و تحت عنوان هر شرایطی اعلام می کند.

وی تاکید کرد: تنها انهدام و از بین بردن کامل همه سلاح های شیمیایی در مقیاس جهانی و همچنین اجرای تمام اقدامات ضروری برای جلوگیری از تولید آنها می تواند تضمین کند که هرگز دوباره از سلاح های شیمیایی استفاده نمی شود.

پربیننده ترین خبرها