گزینه‌های احتمالی نخست‌وزیری عراق

گزینه‌های احتمالی نخست‌وزیری عراق
شنبه 21 اسفند 1400 - 17:12

یکی از اعضای چارچوب هماهنگی شیعیان عراق گفت که شمار نامزدهای پیشنهادی برای تصدی پست نخست‌وزیری بین چهار تا پنج نفر است.

العالم ـ عراق

محمد البلداوی نماینده پارلمانی عضو کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی)، امروز (شنبه، ۱۲ مارس)، با اشاره به نشست اعضای این کمیته از شامگاه جمعه، تاکید کرد که شمار نامزدهای پیشنهادی برای تصدی پست نخست‌وزیری بین چهار تا پنج نفر است که مهمترین آن‌ها، «جعفر الصدر» و «قاسم الاعرجی» هستند.

وی در گفت‌وگو با «المعلومه» تصریح کرد: نشست نیروهای چارچوب هماهنگی که عصر دیروز برگزار شد، مهمترین تحولات در صحنه سیاسی پس از تماس‌های اخیر برقرار شده میان جریان صدر و دعوت برای نشست نیروهای چارچوب هماهنگی در خصوص تشکیل دولت و پایان دادن به بن‌‌بست سیاسی ایجاد شده، مورد بررسی قرار گرفت.

البلداوی افزود که انتظار می‌رود، نشست مذکور دوشنبه آتی برگزار شود. نیروهای چارچوب هماهنگی و جریان صدر به این نتیجه رسیده‌اند که نامزد نخست‌وزیری باید به طور انحصاری توسط شیعیان معرفی شود همان‌طور که برای پست ریاست‌جمهوری و ریاست پارلمان، نامزدهای از سوی کردها و سنی‌ها پیشنهاد می‌شود.

وی توضیح داد که چارچوب هماهنگی و جریان صدر چندین شخصیت را پیشنهاد کردند که تعداد آنها بین چهار تا پنج نفر است، اما برجسته‌ترین و مقبول‌ترین آن‌ها جعفر الصدر و قاسم الاعرجی هستند. توافق در خصوص انتخاب یک نامزد واحد، طی نشست آتی که قرار است میان جریان صدر و چارچوب هماهنگی برگزار شود، حاصل خواهد شد.

امروز «علی الفتلاوی» دیگر عضو چارچوب هماهنگی نیز تایید کرد که رهبر جریان صدر به طور رسمی جعفر الصدر را به عنوان نامزد پست نخست وزیری عراق معرفی کرده و چارچوب هماهنگی مخالفتی با این مسئله ندارد ولی در عین حال نامزدهای خود را برای تصدی این پست پیشنهاد می‌دهد.

وی در خصوص شاخص‌ترین نامزدهای پیشنهادی چارچوب هماهنگی برای تصدی نخست‌وزیری، گفت که «حیدر العبادی»، «محمد توفیق علاوی» و «عبدالحسین عبطان» از مهمترین نامزدهای مد نظر چارچوب هماهنگی است.

«مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق شب گذشته (پنج شنبه) پس از سال‌ها، با «نوری المالکی» تماس گرفت و با وی در خصوص برون رفت از بن بست سیاسی و انتخاب نخست‌وزیر گفت‌و‌گو کرد.

منابع عراقی به وبگاه روسیا الیوم گفتند که مقتدی صدر در گفت‌و‌گو با نوری المالکی، «جعفر الصدر» پسر عمویش را به عنوان نخست‌وزیر عراق پیشنهاد کرده است. «جعفر الصدر» پسر شهید آیت‌الله «محمد باقر صدر» و هم اکنون سفیر عراق در انگلیس است.

«نجاح محمد علی» کارشناس عراقی نیز در صفحه توئیتر خود نوشت که مقتدی الصدر با نوری المالکی تماس گرفته و نام جعفر الصدر را برای نخست‌وزیری مطرح کرده است. المالکی نیز در پاسخ گفته است که این موضوع باید در کمیته چارچوب هماهنگی مطرح شود. سپس مقتدی الصدر نظر شخصی مالکی را پرسیده و او نیز گفته که جعفر الصدر انسان بزرگواری است اما نظر نهایی نمی‌دهد.

به گزارش فارس، جریان صدر عراق طی انتخابات اخیر، موفق شد با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دولة القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

درست است که جریان صدر بیشترین کرسی‌های پارلمانی را در این انتخابات کسب کرده اما برای تشکیل دولت این کرسی‌ها کافی نیست و می‌بایست با سایر گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات، ائتلاف تشکیل دهد.

پربیننده ترین خبرها