واکنش کرواسی به سقوط پهپاد اوکراین در این کشور

واکنش کرواسی به سقوط پهپاد اوکراین در این کشور
شنبه 21 اسفند 1400 - 20:08

نخست وزیر کرواسی گفت پهپاد ناشناسی که در پایتخت این کشور سقوط کرده نشان دهنده نیاز به افزایش همکاری میان اعضای ناتو است.

العالم _ اروپا

«آندری پلنکوویچ» نخست‌وزیر کرواسی با اشاره به سقوط یک پهپاد در این کشور خواستار افزایش همکاری‌ها میان کشورهای عضو ناتو شد.

پلنکووچ گفت این پهپاد که از نوع تجسسی «تی‌یو-۱۴۱» دوران شوروی است، از مبدأ اوکراین به پرواز درآمده و در کرواسی سقوط کرده است.

پیش‌تر مقامات کروات در این‌باره توضیح داده‌ بودند که این پهپاد پیش از سقوط در کرواسی و آسیب وارد کردن به ده‌ها خودرو، از مجارستان وارد کرواسی شده و قبل از آن نیز بر فراز رومانی پرواز می‌کرده است که هر سه کشور اعضای ناتو هستند.

نخست‌وزیر کرواسی در این‌باره گفت: «طبق اطلاعاتی که اکنون داریم، این پهپاد مشخصاً از قلمرو اوکراین برخاسته است».

او با این حال با اشاره به اینکه روسیه و اوکراین هر دو اعلام کرده‌اند این پهپاد متعلق به آن‌ها نیست، افزود: «در حال حاضر نمی‌دانیم این پهپاد متعلق به کدام کشور است».

پلنکوویچ گفت: درخصوص این سانحه نامه‌هایی به شرکای خود در اتحادیه اروپا و همچنین دبیرکل ناتو ارسال کرده ایم.

نخست‌وزیر کرواسی تصریح کرد: مشخص نیست سقوط این پهپاد عمدی یا ناشی از یک اتفاق یا یک اشتباه بوده است اما «بر لزوم همکاری نزدیک‌تر درون ناتو دلالت دارد».

او بدون اشاره به احتمال متعلق بودن این پهپاد به اوکراینی‌ها و تأکید بر اینکه این پهپاد آزادانه بر فراز سه کشور عضو ناتو پرواز کرده است، گفت: «دیگر نمی‌توانیم چنین وضعی را تحمل کنیم. این یک تهدید بسیار روشن و نیازمند واکنش است».

فارس

پربیننده ترین خبرها