وقوع بزرگترین اعدام دسته جمعی؛ نخست وزیر انگلیس دست ولیعهد سعودی را در ریاض فشرد

وقوع بزرگترین اعدام دسته جمعی؛ نخست وزیر انگلیس دست ولیعهد سعودی را در ریاض فشرد
چهارشنبه 25 اسفند 1400 - 21:04

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان با بوریس حانسون نخست وزیر انگلستان در کاخ الیمامه در ریاض، دیدار و درباره "روابط دوستانه و همکاری دو جانبه و تحولات اوکراین گفت وگو کردند.

العالم ـ عربستان سعودی

طبق اعلام خبرگزاری عربستانی "واس"، ولیعهد عربستان و نخست وزیر انگلیس "روابط دوستانه و همکاری دو جانبه میان دو کشور در عرصه های مختلف و توسعه روابط" را مورد بحث و بررسی قرار دادند. طرفین همچنین به مسائل منطقه ای و بین المللی مورد اهتمام مشترک و نیز تلاشهای انجام شده در این خصوص و نیز تحولات اوضاع در اوکراین" پرداختند.

سفر بوریس جانسون نخست وزیر انگلستان چند روز پس از آن که عربستان سعودی 81 مرد را در بزرگترین اعدام دسته جمعی خود در چند دهه اخیر سربرید، سفر او با انتقاد قانونگذاران و مدافعان حقوق بشر مواجه شده است با این وجود وی که به دنبال افزایش عرضه نفت از سوی عربستان است، تصمیم خود برای سفر به عربستان سعودی پس از اعدام‌های دسته‌جمعی در این کشور را اعلام کرد و گفت روابط با عربستان بسیار مهم است و می‌تواند زمینه را برای مطرح کردن مسائل حقوق بشری فراهم کند.

خبرگزاری "واس" عرستان تصریح کرد که یادداشت تفاهمی درخصوص تشکیل شورای مشارکت راهبردی میان دولت عربستان و دولت انگلیس و ایرلند به امضای بن سلمان و جانسون رسید.

جانسون امروز (چهارشنبه) پس از بازگشت از امارات در سفری رسمی وارد ریاض شد. جانسون در امارات "همکاری میان انگلیس و امارات و ثبات و امنیت بازارهای انرژی جهانی" را مورد بحث و بررسی قرار داد.

هدف جانسون از این سفر تشویق کشورهای تولید کننده نفت به کاهش قیمتها پس از حمله روسیه به اوکراین است.

طبق گزارش خبرگزاری اماراتی "وام"، شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی و بوریس جانسون نیز در دیدار امروز خود "روابط دوستی میان دو کشور و همکاری و هماهنگی مشترک در عرصه های مختلف و نیز مسائل منطقه ای و جهانی" را مورد بحث و بررسی قرار دادند. در این نشست شیخ طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی امارات نیز حضور داشت.

بوریس جانسون قبل از سفر خود در تویتر نوشت که به امارات و عربستان سفر می کنم. آنها دو شریک اصلی در تضمین امنیت منطقه ای و ثبات بازارهای انرژی جهانی پس از حمله روسیه به اوکراین هستند.

دفتر نخست وزیری انگلیس نیز اظهار داشت که جانسون در گفتگو با ولیعهد ابوظبی بر ضرورت همکاری برای تثبیت بازارهای انرژی جهانی تاکید کرد.

انگلیس مانند بسیاری از کشورهای غربی با افزایش بهای انرژی روبروست. جانسون می کوشد تا تولیدکنندگان را بر افزایش تولید تشویق کند تا از میزان وابستگی به صادرات روسیه بکاهد.

عربستان و امارات که روابط آنها با واشنگن اخیرا شاهد تنش شده است، تاکنون درخواست های امریکا برای افزایش تولید به منظور کاهش قیمت نفت خام را اجابت نکرده اند.

امارات و عربستان می کوشند تا در قبال متحدان غربی خود و نیز موسکو موضعی بی طرف اتخاذ کنند. امارات در سالهای اندک گذشته روابط خود را با موسکو مستحکم تر ساخته و اخیرا از رای دادن علیه روسیه در شورای امنیت امتناع کرد.

اعدام ها در عربستان

فقط چهار روز قبل از سفر جانسون به عربستان، این کشور 81 نفر را به بهانه ها و اتهامات مختلف از جمله "پیوستن به گروه های مسلح و داشتن افکار ضاله و انحرافی" اعدام کرد. این بالاترین آمار اعدام در یک روز از چندین دهه تاکنون است.

جانسون در واکنش به انتقادها نسبت به پرونده حقوق بشر عربستان، گفت: من قبلا بارها و بارها این گونه مسائل را مطرح کردام و امروز مجددا نیز به آنها خواهم پرداخت.

پربیننده ترین خبرها