اعدام‌های بن‌سلمان؛ بی‌پروایی یا مصونیت آمریکایی؟

اعدام‌های بن‌سلمان؛ بی‌پروایی یا مصونیت آمریکایی؟
دوشنبه 23 اسفند 1400 - 18:45

برخی تلاش می‌کردند قتل فجیع جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی- که به گواه آمریکایی‌ها- به دستور ولیعهد انجام شد را توجیه کنند و آن را در رده اشتباهات بزرگی قرار می‌دهند که ممکن است هر رهبری در جهان مرتکب آن شود؛ و نکته مهم، به اعتقاد همین افراد، محمد بن‌سلمان از آن جنایت درس می‌گیرد تا به او کمک کند در آینده سیاستی عجولانه و شتابنده اتخاذ نکند.

العالم- کشکول

دیدگاه این افراد، توجیهی و در عین حال اشتباهی بود. بن‌سلمان به محض ظهورش در عرصه سیاست عربستان سعودی، جنگی پوچ علیه یمن را به راه انداخت؛ جنگی که بزرگ‌ترین بحران انسانی عصر حاضر را به‌وجود آورده است. به رغم گذشت افزون بر 7 سال از این جنگ، بر ادامه آن تأکید دارد.

این دیدگاه نیز به دلیل ارتکاب اشتباه دیگری فسخ شد؛ اشتباهی که طی آن، ولیعهد سعودی "سعد الحریری" نخست‌وزیر وقت لبنان را ربود و بعد از شکنجه و توهین به او در ریاض، او را مجبور به استعفا کرد و زمانی‌که با مواضع سرسخت برخی مسئولان و سیاسیون لبنانی و میانجیگری "امانوئل مکرون" رئیس‌جمهوری فرانسه روبه‌رو شد، به آزاد کردن الحریری تن داد.

در میان تمام جنایت‌هایی که محمد بن‌سلمان طی دوران زمامداری خود مرتکب شده، جنایت اعدام 41 تن از پیروان اهل بیت علیهم‌السلام در مناطق شیعه‌نشین الاحساء و القطیف است که بن‌سلمان آن را با شعار "مبارزه با تروریسم" مرتکب شد. موضوع قابل توجه این است که بن‌سلمان برای توجیه اعدام این جوانان شیعه، آنها را به همراه شماری از عناصر جنایتکار و داعشی و القاعده به قتل رساند. در حالی‌که جرم این جوانان مطالبات سیاسی بود یعنی رفع تبعیض‌های دینی و اجتماعی علیه شیعیان عربستان.

جنایت اخیر بن‌سلمان در اعدام 41 شیعه که در میان آنها کودکانی بودند که جرم‌شان مشارکت در تظاهرات مسالمت‌آمیز 2012 بود، پرده از ماهیت دروغین غرب و به‌ویژه آمریکا برداشت و ریاکاری آنها را به‌خصوص در مسائل مربوط به حقوق بشر به نمایش گذاشت. غرب این جنایت فجیع بن‌سلمان را نادیده گرفت و نشان داد که جریان شدن نفت مهم‌تر از جاری شدن خون بی‌گناهانی است که توسط بن‌سلمان ناجوانمردانه به قتل رسیده‌اند؛ چرا که نفت در تلاش برای تحریم نفت روسیه به دلیل جنگ جاری در اوکراین، روی نفت عربستان حساب باز کرده است.

به نظر می‌رسد چنین رفتار بن‌سلمان تنها ناشی از بی‌پروایی، بدخلفی، دمدمی بودن او نیست بلکه ناشی از طمع و نفاق غرب است و باعث شده، که ولیعهد سعودی به این نتیجه برسد که در نزد کشورهای غربی، خون ملت عربستان با یک بشکه نفت برابری می‌کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها