بررسی مسائل مختلف زیارت عتبات در دیدار سفیر ایران با نماینده ولی فقیه

بررسی مسائل مختلف زیارت عتبات در دیدار سفیر ایران با نماینده ولی فقیه
پنج‌شنبه 26 اسفند 1400 - 21:33

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در دیدار سفیر ایران در عراق ضمن بررسی راهکارهای تسهیل‌ سفر زائران ایرانی به عتبات عالیات، درباره بازگشایی مرز زمینی عراق مطابق وعده دولت این کشور با یکدیگر رایزنی کردند.

العالم _ ایران

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در دیدار سفیر ایران در عراق، با بررسی راهکارهای تسهیل‌ سفر زائران ایرانی به عتبات عالیات، درباره تخلفات زائران انفرادی و آزادبرها و همچنین درباره بازگشایی مرز زمینی عراق طبق وعده دولت این کشور، گفت‌وگو کردند.

حجت‌الاسلام سید عبدالفتاح نواب که برای امضای تفاهم‌نامه با بعثه حج عراق به این کشور سفر کرده است، با ایرج مسجدی سفیر ایران در بغداد دیدار و درباره ثبت دفتر نمایندگی دائم سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در عراق، تدابیر امنیتی برای کاروان‌های زیارتی عتبات، سامان‌دهی کاروان‌های ایرانی و اجباری شدن بیمه درمانی زائران با وی گفت‌وگو کرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اهمیت، جایگاه و حساسیت عراق در سیاست فرهنگی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران، تلاش‌های وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران را در این کشور در زمینه ارائه خدمات به زائران و لغو روادید بین دو کشور ستودنی دانست و ابراز امیدواری کرد که با پیگیری‌های سفیر کشورمان، به‌زودی مرزهای زمینی ایران و عراق بازگشایی شوند.

وی همچنین از سفارت ایران در عراق درخواست کرد در جریانِ تغییر سیاست‌های فرهنگی و شیوه‌های اجرایی اعزام زائران به عتبات عالیات، همراه و کمک باشد.

ایرج مسجدی در این دیدار، از تخلفات گسترده و مشکلات فراوان کاروان‌های آزادبر انتقاد کرد و گفت: بیشترین مشکلات مربوط به زائران "انفرادی" و "آزادبرها" است اما زائرانی که قانونی و از طریق سازمان حج و زیارت اعزام می‌شوند، چون یک فرآیند سازمان یافته و مدیریت شده دارند و نهاد پاسخگو در این زمینه وجود دارد، هم از نظر امنیتی و هم از نظر مسائل کنسولی، کمترین مشکل را دارند.

سفیر ایران همچنین در دیدار با نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، به رایزنی‌ها برای بازشدن مرزهای زمینی بین ایران و عراق اشاره کرد و افزود: توافقات اولیه با کشور میزبان برای بازگشایی مرزهای زمینی انجام شده است و به محض ابلاغ و اجرایی شدن این توافقات از طرف دولت عراق، اطلاع‌رسانی در این زمینه صورت خواهد گرفت و تا زمانی که ابلاغ رسمی از طرف دولت عراق صادر نشده است، زائران از مراجعه به مرزهای زمینی خودداری کنند.

مسجدی همچنین از شرایط مساعد داخل عراق و اشتیاق مردم این کشور برای پذیرایی از زائران ایرانی خبر داد و اظهار کرد: خدمت به زائران اباعبدالله الحسین و ائمه معصوم علیهم السلام افتخاری بزرگ و توفیقی مضاعف است و تمام همکاران سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور عراق همچون گذشته و با افتخار دوشادوش بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت آماده خدمت‌رسانی به زائران عتبات عالیات هستند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها