هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره تبعات جنگ اوکراین و فروپاشی سیستم غذایی جهانی

هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره تبعات جنگ اوکراین و فروپاشی سیستم غذایی جهانی
شنبه 28 اسفند 1400 - 10:28

دبیرکل سازمان ملل متحد به دنبال ادامه جنگ اوکراین، نسبت به بروز اختلال در چرخه تامین مواد ضروری از جمله مواد غذایی ابراز نگرانی کرد و آنرا موجب فروپاشی در سیستم عرضه مواد غذایی در عرصه جهانی دانست.

العالم ـ اروپا

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد با انتشار توئیتی خاطرنشان کرد: جنگ اوکراین هم اکنون باعث ایجاد اختلال در چرخه تامین ذخایر و افزایش شدید بهای سوخت، غذا و حمل نقل شده است.

دبیرکل سازمان ملل افزود: باید هرکار ممکنی را برای جلوگیری از یک توفان گرسنگی و فروپاشی در عرصه سیستم غذایی جهانی انجام دهیم.

حمله روسیه به اوکراین با افزایش تورم و قیمت مواد غذایی، اختلال در عرضه جهانی غلات و کودهای کشاورزی و تشویق سیاست حمایت از تولید داخل، به امنیت سیستم عرضه غذایی دنیا آسیب زده و آن را تهدید می‌کند.

اختلالات ایجاد شده در عرضه گندم توسط دو کشور درگیر جنگ باعث شد تا رکورد ده ساله قیمت غلات در دنیا شکسته شود و قیمت گندم به بالاترین سطح طی ۱۴ سال اخیر برسد. دو کشور روسیه و اوکراین از بزرگترین تولیدکنندگان غلات در دنیا هستند و درگیری این کشورها با جنگ بر دامنه چالشهای اقتصادی دو کشور اضافه کرده است.

از طرفی نگرانیهایی در مورد عدم عرضه کافی این محصولات در دوره های آتی وجود دارد زیرا دولت روسیه به دنبال اقدام غرب در تحریم این کشور، دستور توقف صادرات شماری از کالاهای ضروری را صادر کرده است و اگر غلات که اصلی ترین منبع غذایی دنیا هستند به بازار راه پیدا نکند، در ماه های آتی با تشدید روند افزایش قیمت در بازار روبرو خواهیم بود.

حمله روسیه به اوکراین بیست و چهارمین روز خود را سپری می کند.

پربیننده ترین خبرها