آمریکا؛ عامل طولانی شدن جنگ در اوکراین

آمریکا؛ عامل طولانی شدن جنگ در اوکراین
يکشنبه 29 اسفند 1400 - 15:12

آمریکایی ها همچنان کنترل هیئت مذاکره کننده اوکراینی با روسیه برای آتش بس را در دست دارند. درحالیکه عملیات نظامی روسیه با وجود تحریم همچنان ادامه دارد، آمریکا نمی خواهد اجازه دهد که کوچک ترین توافقی برای توقف آن حاصل شود.

العالم-نظرکده

به باور کارشناسان، راه به نتیجه رسیدن مذاکرات بسیار طولانی است، زیرا اهداف طرفین مذاکره بسیار از هم دور است. کارشناسان می گویند که روسیه اهداف خود را از ابتدا تعیین کرد اما دولت اوکراین از جانب مردم خود مذاکره نمی کند.

به گفته این کارشناسان، زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اگر بر اساس معلومات خود از وقایع کشورش رفتار می کرد، شروط روسیه را در مذاکرات می پذیرفت. اما هربار که به توافق با روسیه نزدیک می شود، باری از کمک های تسلیحاتی و معنوی از سوی آمریکا و غرب روانه اوکراین می شود تا جلوی این توافق را بگیرد.

به عقیده این کارشناسان، آمریکا خواهان آتش بس نیست لذا مانع از به نتیجه رسیدن مذاکرات می شود و این جنگ تا زمانی که آمریکا به شروط روسیه بر میز مذاکرات تن دهد، ادامه خواهد داشت.

برخی کنشگران حزب کارگر بریتانیا تاکید کردند که انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا، به دنبال یافتن نقشی برای خود در جنگ اوکراین است تا بتواند به بازیگر موثری در عرصه جهانی تبدیل شود، هرچند منافع مشترک حاکم میان این دولت با واشنگتن را نیز نباید نادیده گرفت.

کنشگران افزودند: لندن کاری را می کند که واشنگتن بخواهد. هیچ بیانیه ای از سوی دولت انگلیس یا نخست وزیر آن صادر نمی شود مگر آنکه پیشتر با آمریکا مشورت کرده باشد.

کنشگران نسبت به موضع اوکراین ابراز تعجب کردند که ابتدا اعلام کرد توافق های مهمی با روسیه در پیش رو است و سپس، بخاطر منافع مشترک خود با آمریکا و انگلیس این توافق را به تاخیر انداخت. آمریکا و انگلیس هم به صورت آشکاری خواهان شکست کامل پوتین و بیرون راندن روسیه از معادلات هستند چرا که روسیه در شرف تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ و موثر در موازنه قوای جهانی است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها