از اوکراین تا فلسطین، راهی که در آن اخلاق جهانی به بیراهه رفته است

از اوکراین تا فلسطین، راهی که در آن اخلاق جهانی به بیراهه رفته است
يکشنبه 29 اسفند 1400 - 09:34

«آیا به این دلیل است که رنگ پوست ما تیره است یا اینکه به عربی صحبت می کنیم یا اینکه حجاب می پوشیم؟» عایشه الکرد زن آزاده فلسطینی صحبت های خود را اینگونه آغاز کرد. او از دوگانگی مفهوم انسانیت در جامعه بین المللی و تضاد برخورد آنها با بحران اوکراین از سویی و مسئله فلسطین از سویی دیگر، خشمگین بود. 

العالم-تحلیل روز

واکنش های سریع و قاطع جامعه بین المللی نسبت به بحران اوکراین خشم ملت فلسطین را برانگیخته است، نه به این دلیل که از مردم اوکراین نفرتی داشته باشند، بلکه بخاطر نفرتی که از عدالت بین المللی دارند زیرا وقتی نوبت به فلسطینی ها می رسد این عدالت تغییر شکل می دهد.

طی پنج روز از آغاز جنگ اوکراین، کشورهای زیادی روسیه و مسئولان آن را تحریم کردند، اما 75 سال رنج مردم فلسطین کافی نبود تا مسئولان رژیم صهیونیستی حتی یک بار تحریم شوند. در واقع باید گفت غربی که تلاش می کند اوکراین را نجات دهد، همان غربی است که از رژیم اشغالگر صهیونیستی برای ارتکاب جنایت های بیشتری در حق فلسطینی ها حمایت کرده و می کند.

بحران اوکراین نقاب را از چهره واقعی جامعه بین المللی کنار زد که از سویی نژادپرستی را نکوهش کرده و از سویی دیگر، ده ها سال است از نظام تبعیض نژادی صهیونیستی علیه فلسطینی ها حمایت می کند.

به نظر می رسد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا وقتی ولادیمیر پوتین را جنایت‌کار جنگی عنوان کرد، فراموش کرد –یا خود را به فراموشی زد- که خانواده های فلسطینی سالهاست از کشتار، ویرانی، آوارگی، غصب سرزمینشان، یهودی سازی مقدساتشان و اعدام جوانانشان در کرانه غربی رنج می برند و همه اینها برای بایدن کافی نیست تا سران رژیم صهیونیستی را جنایت کار جنگی بخواند!

سازمان ملل چطور؟ طی تجاوز نظامی اخیر رژیم اشغالگر به غزه، شورای امنیت با وجود صدور سه قطعنامه نتوانست تل آویو را وادار به توقف تجاوز کند. علاوه بر آن، طی تنها جلسه مجمع عمومی سازمان ملل در این خصوص، هیچ یک از سخنرانان کشتار کودکان غزه را تروریسم نخواند و آن را محکوم نکرد. درحالیکه در جلسه مشابه مجمع عمومی، حاضران برای اوکراین دست زدند، روسیه را تحریم کردند.

آنها حتی از بمباران یک مسجد در اوکراین نیز استفاده کردند تا همدلی بیشتری بدست آورند درحالیکه 400 مسجد در نوار غزه توسط ارتش رژیم صهیونیستی ویران شده و نمازگزاران در آن به قتل رسیده اند.

زین پس نه عدالتی وجود دارد و نه اعتمادی به جامعه جهانی؛ امروز حق پایمال می شود و قدرت در دست زورگویان است، تاریخ برده داری با پوشش دیگری تکرار می شود و نژاد، رنگ و دین هنوز همان چیزی است که بر رفتار این متظاهران نشسته بر کرسی های سازمان ملل حاکم است.

اسراء البحیصی

پربیننده ترین خبرها