افشاگری حمد بن‌جاسم: شیخ سلمان با اطلاع رژیم آل‌خلیفه با قطر در تماس بود

افشاگری حمد بن‌جاسم: شیخ سلمان با اطلاع رژیم آل‌خلیفه با قطر در تماس بود
چهارشنبه 3 فروردين 1401 - 23:10

در سال 2014 رژیم بدوی آل‌خلیفه در بحرین شیخ علی سلمان، دبیرکل جریان ملی- اسلامی الوفاق را بازداشت و در سال 2019 به اتهام "جاسوسی برای قطر"، حکم حبس ابد برای او صادر کرد. در حالی‌که معارضان بحرینی تأکید داشتند که تماس با قطر، با اگاهی مقامات بحرینی و در چارچوب طرحی برای وساطت انجام می‌شد.

العالم - کشکول

امروز و بعد از گذشت حدود 8 سال از این حکم ظالمانه علیه شیخ علی سلمان؛ وزیر خارجه سابق قطر (حمد بن‌جاسم آل ثانی) در گفت‌وگویی با روزنامه کویتی "القبس" فاش کرد که رفتنش به بحرین با هماهنگی جفری فیلتمن، دستیار وزیر خارجه سابق آمریکا، سعود الفیصل، وزیر خارجه اسبق سعودی و خالد آل خلیفه، وزیر خارجه سابق بحرین انجام شد و این وزیر بحرینی از تماس او با شیخ علی سلمان مطلع بود.

بن جاسم با اشاره به برخی جزئیات دیدار سعود الفیصل، وزیر خارجه اسبق سعودی با پادشاه بحرین در منامه، گفت که این وزیر سعودی از ملک حمد مستقیما اجازه گرفت که به دیدار شیخ علی سلمان برود که در ابتدا ملک حمد تلاش کرد او را از این دیدار منصرف کند ولی مانع این دیدار نشد. بنابراین بن جاسم از ملک حمد اجازه خواست نشست را ترک کند تا با شیخ علی سلمان گفت‌وگوی تلفنی انجام دهد و او را از حضورش در بحرین مطلع سازد. ولی دقایقی بعد از بازگشت دوباره به نشست، ملک حمد از او خواست به دیدار شیخ سلمان نرود.

این وزیر سابق قطر در ادامه گفت که تلاش‌هایش برای متقاعد کردن پادشاه بحرین بی‌نتیجه بود و او مدتی بعد متوجه شد که نیروهای سعودی درصدد ورود به بحرین هستند که این موضوع- زمانی‌که جاسم نشست را برای تماس تلفنی با شیخ سلمان ترک کرده بود- در جریان دیدار میان ملک بحرین و سعود الفیصل، وزیر خارجه سابق سعودی مورد رایزنی قرار گرفت.

حمد بن جاسم خاطرنشان کرد قطر در موقعیت بسیار بحرانی قرار داشت و مجبور شد به نیروهای سعودی در پوشش "سپر شبه جزیره" بپیوندند؛ لذا قطر 6 افسر را برای نظارت اعزام و مدتی بعد از آنکه نیروهای سعودی برای پراکنده کردن تحصن‌کنندگان در میدان الؤلؤه منامه از به زور و سرکوب متوسل شد، این افسران را از بحرین خارج کرد.

حمد بن جاسم همچنین درباره فشارهایی که برای کویت تحمیل شد تا به "سپر شبه جزیره" جهت سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز در بحرین ملحق شود، سخن گفت و اظهار داشت که کویت این مساله را رد و اعلام کرد که هیچ انگیزه‌ای برای چنین مشارکتی ندارد.

بعد از پخش مصاحبه حمد بن جاسم با روزنامه القبس، حسین الدیهی، معاون دبیرکل الوفاق خواستار آزادی شیخ علی سلمان شده است. الدیهی خاطرنشان کرد که اظهارات این مسئول قطری دلیلی بر دروغین بودن اتهاماتی است که علیه شیخ علی سلمان مطرح شده. او خاطرنشان کرد آنچه که در بحرین در جریان است "بحران حکومت‌داری، بحران قضایی و بحران اخلاقی است.

پربیننده ترین خبرها