گزارش العالم از ناکامی پارلمانی عراق در برگزاری سومین جلسه برای انتخاب رئیس جمهور

گزارش العالم از ناکامی پارلمانی عراق در برگزاری سومین جلسه برای انتخاب رئیس جمهور
چهارشنبه 10 فروردين 1401 - 15:51

نشست پارلمان عراق امروز در حالی با دستورکار انتخاب رئیس‌جمهور آن هم با تاخیر آغاز شد که همانند نشست ششم فروردین به دلیل آنکه به حد نصاب قانونی دو سوم حضور نمایندگان نرسید، در انجام این ماموریت برای دومین بار طی یک هفته ناکام ماند.

العالم _ عراق

پارلمان عراق در نشست روز شنبه ششم فروردین که با هدف انتخاب رئیس جمهور برگزار شده بود، به سبب آنکه تعداد نمایندگان حاضر به حد نصاب قانونی دو سوم نرسید، در انجام این ماموریت ناکام ماند و حلبوسی امروز چهارشنبه 30 مارس را تاریخ دیگری برای انتخاب رئیس جمهور اعلام کرد.

در ذیل اخبار لحظه به لحظه آمده است؛

18:00 | نوری المالکی، از رهبران بارز "چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی" در عراق طی توییتی گفت: ائتلاف چارچوب هماهنگی و متحدان آن بر قدرت یک‌سوم تضمین کننده تاکید دارند؛ قدرتی که امروز در امر جلوگیری از برگزاری جلسه‌ای که چارچوب هماهنگی آن را خطرناک می داند، به اثبات رسیده است."
المالکی افزود: " پس از آنکه اطمینان حاصل شد که ائتلاف سه‌گانه هیچ راه حل واقعی برای جلوگیری از فروپاشی ندارد، یک طرح ابتکاری را برای حل وضعیت خفقان سیاسی آماده کرده‌ایم."
وی ادامه داد: "امروز و فردا گفت‌وگو بین نیروهای متحد برای تبلور این ابتکار و کشاندن آن به دیگر نیروها و اقلیت‌های سیاسی آغاز می‌شود."


17:03 | واکنش مقتدی صدر به تعویق جلسه پارلمان

مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق پس از تعویق جلسه امروز پارلمان در تویتی نوشت: هرگز با شما توافق نخواهم کرد، توافق یعنی پایان کار کشور، به هیچ عنوان توافقی در کار نیست، آنچه آن را بن بست سیاسی می نامند، بهتر از توافق با شما و تقسیم کیک با شماست، هیچ خیری در دولت توافقی سهمیه بندی شده نیست، چطور می خواهید با فراکسیون ها توافق کنید در حالیکه علیه تمام طرفهایی که حمایتشان را می خواهید، اقدام می کنید. ای مردم عراق، هرگز شما را به رنج های گذشته برنمی گردانم، این وعده ای صادقانه است، وطن هرگز تسلیم وابستگی، اشغال، عادی سازی و سهم بندی نمی شود و ملت هرگز به زانو درنمی آید.


16:45 | ناکامی پارلمانی عراق در برگزاری سومین جلسه برای انتخاب رئیس جمهور

خبرنگار شبکه خبری العالم اعلام کرد: باید حد نصاب دو سوم نمایندگان محقق شود که تاکنون محقق نشده است.

خبرنگار شبکه خبری العالم در عراق گفت که وضع عراق به طرف بن بست سیاسی حرکت می کند.


16:00 | العامری: دنبال ابتکار عملی برای حل بحران سیاسی عراق هستیم

"هادی العامری" رئیس ائتلاف فتح، امروز- چهارشنبه- در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد "این ائتلاف طرحی بررسی‌شده ارائه خواهد داد و آن طرح در حال بررسی است و به خروج کشور از بحران سیاسی فعلی کمک خواهد کرد".

العامری با بیان اینکه درهای ائتلاف فتح بر روی همه باز است، بر لزوم وجود اپوزیسیون واقعی در پارلمان برای ارزیابی روند سیاسی تأکید کرد.

او خاطرنشان کرد که تماس با "مقتدی صدر" رهبر جریان صدری، محمد الحلبوسی" رئیس پارلمان و "مسعود بارزانی" رئیس حزب دموکرات کردستان ادامه دارد."

العامری با اشاره به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان در جلسه امروز پارلمان، گفت این امر ما را فرا روی گفت‌وگوها برای خروج از معضل قرار می‌دهد.


15:20 | تعداد نمایندگان حاضر در نشست امروز، 184 نفر گزارش شد که حدود 20 نفر از نمایندگان حاضر در نشست روز شنبه کمتر است و معنایش به حد نصاب نرسیدن جلسه است چرا که برای انتخاب رئیس جمهور حضور دو سوم نمایندگان یعنی 220 نفر لازم است.

در همین زمینه یک منبع پارلمانی تاکید کرد که حد نصاب همچنان محقق نشده و تعداد نمایندگان حاضر در صحن پارلمان از جلسه قبلی کمتر است.


15:00 | نماینده ترکمان های عراق اعلام کرد که این گروه در جلسه انتخاب رئیس جمهور که قرار است امروز برگزار شود، شرکت نخواهند کرد.


14:00 | نشست "چارچوب هماهنگی" در منزل العامری

چند ساعت مانده به جلسه پارلمان عراق برای انتخاب رئیس‌جمهور این کشور، "چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه" در منزل رئیس ائتلاف "الفتح" نشست برگزار کرد.

خبرنگار العالم تصریح کرد، "حسن الکعبی" رئیس فراکسیون "بدر"، "فالح الخزعلی" نماینده ائتلاف الفتح و برخی نمایندگان و رهبران سیاسی در منزل العامری حضور یافتند تا در نشست چارچوب هماهنگی مشارکت داشته باشند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها