ترکیه به دنبال جلب دوستی عربستان؛ نقش "اسرائیل" چیست؟!

ترکیه به دنبال جلب دوستی عربستان؛ نقش
جمعه 12 فروردين 1401 - 14:59

بحران سیاسی بین عربستان و ترکیه بازتاب های متعددی داشته است مخصوصا پس از آنکه دادستان عمومی ترکیه محاکمه افراد مظنون به دست داشتن در ترور جمال خاشقچی، روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول در سال 2018 را تعلیق کرد.

العالم - در گوشی

حوادث جدید در این بحران می تواند مسیر "اسرائیل" را برای تسریع روند سازش در مراحل بعدی و به خطر انداختن ثبات منطقه هموارتر کند.

کارشناسان مسائل منطقه ای می گویند پس از سفر اسحاق هرتسوگ به آنکارا، دو طرف به هم نزدیکتر شده اند و همین امر گویای ظهور سناریوی نانوشته و پر از ابهامی درباره از سر گیری روابط بین ریاض و آنکارا از یک سو و تصویر جدیدی از نقشه ها و توطئه های موساد برای منطقه از سوی دیگر است.

ناظران همچنین معتقدند که این تحولات، بازتاب هایی هم بر اوضاع سیاسی رژیم صهیونیستی به خصوص درباره مسأله فلسطین و برنامه هسته ای ایران و روند سازش خواهد داشت. تل آویو، طرح و نقشه هایی مبتنی بر تفکرات نژادپرستانه و جنگ طلبی علیه کشورهای منطقه برای تهدید ثبات و امنیت در چنته دارد.

تحلیل گران سیاسی بر این عقیده اند که رژیم صهیونیستی در صدد همراه سازی آنکارا و ریاض برای تشدید فشار بر ایران و روسیه است. برخی دیگر هم بر این عقیده اند که این رژیم از برنامه هسته ای ایران هراس دارد و به همین دلیل می کوشد کشورهای مخالف محور مقاومت را با یکدیگر متحد کند.

به این ترتیب می بینیم که کل این تغییر و تحولات در جهت نادیده گرفتن یک حادثه غیر انسانی است که همگان ان را محکوم کرده اند. سازمان ملل تصمیم ترکیه درباره تعلیق محاکمه افراد مظنون در ترور خاشقچی را خیانت و ناعادلانه توصیف کرده است. در حالی که آنکارا مدعی است که تصمیم اخیر را در راستای تلاش برای اصلاح روابط دو کشور گرفته است.

دادگاه استانبول که برای دو سال پیاپی سرگرم محاکمه غیابی 26 تبعه سعودی در پرونده ترور خاشقچی است می گوید از وزارت دادگستری ترکیه خواهد خواست که درخواست دادستان کل کشور را بررسی کند. این دادگاه جلسه بعدی را به هفتم ماه آینده موکول کرده است.

چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه می گوید کشورش تصمیم های مهمی برای اصلاح روابط با عربستان گرفته است وی تأکید کرد که همکاری قضایی درباره ترور خاشقچی به بهترین مرحله رسیده است.

در همین راستا "ارول اوندر اوغلو"، نماینده سازمان روزنامه نگاران بدون مرز تأکید کرده است که وزارت دادگستری ترکیه باید درخواست دادستان کل را رد کند.

در حالی که دادستان کل گفته است که مقامات سعودی خواستار ارجاع پرونده به دولت این کشور و لغو "اعلان قرمز" های صادر شده علیه متهمان شده است.

"آنیس کالامار"، دبیر کل سازمان عفو بین الملل هم گفته است که ترکیه در رسیدگی به پرونده خاشقچی خیانت می کند. وی گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های فراقانونی و خودسرانه بود که در تحقیقات خود در پرونده خاشقچی، دست داشتن مقامات سعودی در این ترور را بر ملا کرد. وی تصریح کرد که از تصمیم جدید دولت ترکیه تعجب نکرده است چرا که این کشور در نهایت یکی از بدترین کارنامه ها را در زمینه حبس روزنامه نگاران دارد لذا نمی تواند به آن اعتماد کرد.

پربیننده ترین خبرها