آیا عربستان این بار به آتش‌بس در یمن پایبند خواهد بود؟

آیا عربستان این بار به آتش‌بس در یمن پایبند خواهد بود؟
شنبه 13 فروردين 1401 - 18:00

پذیرش آتش‌بس پیشنهادی سازمان ملل از سوی ائتلاف متجاوز سعودی که حاوی شرط و شروط صنعاء است، نشان‌دهنده اعتراف عربستان به شکست در جنگ یمن است.

العالم - یمن

بمباران اخیر آرامکو توسط یمن برای عربستان سعودی بسیاردردناک بود تا آن جا که ائتلاف متجاوز سعودی را بر آن داشت معادلات حل بحران یمن را تغییر دهد، بنابراین از طریق شورای همکاری کشورهای خلیج فارس و سازمان ملل، تجاوز وحشیانه خود به يمن را پایان داد.

گزارش ها حاکی از آن است که سازمان ملل نقش میانجی را ایفا کرده است؛ اما واقعیت امر، حقیقت دیگری را نشان می دهد. این میانجیگری که با پذیرفتن برخی از شروط صنعا همراه بوده به نوعی اعتراف ائتلاف متجاوز سعودی، به شکست در جنگ یمن است.

روزنامه نگاران یمنی می گویند که هیأت یمنی حاضر در مذاکرات صلح، درباره رایزنی های ریاض یا اقدامات دولت عبد ربه منصور هادی در خصوص این مذاکرات، صحبتی به میان نیاورده بلکه بیشتر از اقدام سازمان ملل در خصوص آتش بس در یمن استقبال نموده زیرا مفاد این آتش بس، شروط اولیه صنعا را شامل می شود.

رسانه‌های یمنی تأیید کردند که صنعا به دلیل سابقه­ بد ائتلاف متجاوز سعودی در نقض آتش بس های قبلی، بسیار محتاط و در حالت آماده باش خواهد بود و خاطرنشان کردند که استقبال صنعا از آتش بس از این روست که مرتبط به پرونده شکستن محاصره­ ائتلاف متجاوز از سوی یمن است.

این رسانه درباره گفتگوی های صلح خاطر نشان کرد: نکته اول عبارت است از این که عربستان نمی خواهد بپذیرد که در جنگ یمن مستقیماً مسئول است. نکته دوم این است که عربستان سعودی تلاش می کند گروه «عبد ربه منصور هادی» را به عنوان یک طرف مرتبط به مذاکره صلح معرفی و وارد گفتگوها کند؛ اما صنعا آن را رد کرده است.

این رسانه یمنی افزود صنعا این آتش بس را بنا به دلایلی از جمله کاهش بحران اقتصادی صنعا به دلیل کمبود مشتقات نفتی پذیرفت.

روزنامه نگاران یمنی معتقدند که عربستان سعودی نیز به این آتش بس شدیداً نیاز دارد تا با توجه به تلاش کشورهای غربی برای تامین انرژی و رفع کبود سوخت، حملات یمن به آرامکو تکرار نشود.

تحلیلگران سیاسی به آتش بس اعلام شده از سوی ائتلاف سعودی خوش بین نیستند، زیرا جنگ عربستان با یمن، سالها متوقف نشده و آتش بس بارها از سوی عربستان نقض گردیده است.

تحلیلگران سیاسی افزودند که عربستان سعودی در تجاوزات خود به یمن به کمک های مالی غرب متکی است؛ به همین خاطر، کاهش حمایت نظامی و سیاسی آمریکا از عربستان سعودی، ریاض را بر آن داشت تا به دنبال راه حلی برای خروج از بحران یمن باشد.

پربیننده ترین خبرها