کرملین: کارشناسان روس نشانه‌هایی از جعلیات را در تصاویر «بوچا» فاش کرده‌اند

کرملین: کارشناسان روس نشانه‌هایی از جعلیات را در تصاویر «بوچا» فاش کرده‌اند
دوشنبه 15 فروردين 1401 - 18:51

سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه اتهامات علیه مسکو درباره کشتار در «بوچا» را رد کرد و گفت کارشناسان وزارت دفاع روسیه نشانه‌هایی از جعلیات مختلف را در تصاویر منتسب به این شهر اوکراینی فاش کرده‌اند.

العالم - اروپا

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه امروز (دوشنبه) در واکنش به اتهامات مطرح شده از سوی اوکراین درباره کشتار در شهر «بوچا»، اتهامات علیه مسکو در خصوص وضعیت این شهر نزدیک کی‌یف را رد کرد و گفت که این موضوع در سازمان ملل مورد بحث قرار خواهد گرفت.

سخنگوی کرملین گفت: ما قاطعانه هرگونه اتهامی را رد می‌کنیم. علاوه بر این، معتقدیم که این موضوع باید در بالاترین سطح ممکن مورد بحث قرار گیرد. بنابراین ابتکار ما بود که این موضوع در شورای امنیت مطرح شود. می‌دانیم که این ابتکار مسدود شد.

پسکوف با تاکید بر این که «حقایق و توالی وقایع نیز مخالف صحت ادعاهای اوکراین است»، افزود: وضعیت مطمئناً جدی است. و در واقع، ما از بسیاری بخصوص رهبران بین‌المللی درخواست می‌کنیم که در بیانیه‌ها تعجیل نکنند، در اتهامات گسترده عجله نکنند، بلکه از منابع مختلف اطلاعات بخواهند و حداقل به استدلال‌های ما گوش کنند.

سخنگوی کرملین در ادامه اظهار داشت: متخصصان وزارت دفاع روسیه در خصوص مطلب بوچا (فیلم منتشر شده) نشانه‌هایی از جعل فیلم و جعلیات مختلف را فاش کرده‌اند.

این دیپلمات روس سپس درباره چشم‌انداز از سرگیری مذاکرات روسیه و اوکراین پس از گزارش‌ها در خصوص کشتار جمعی در بوچا، گفت که اظهارنظر نمی‌کند. وی افزود: ما هنوز در این مورد اظهارنظر نمی‌کنیم. اطلاعاتی در مورد زمان‌بندی برای ادامه مذاکرات ندارم.

کی‌یف و رسانه‌های اوکراینی فیلم‌های ویدئویی منتشر کرده‌اند که گفته می‌شود در شهر بوچا در شمال اوکراین گرفته شده و اجساد غیرنظامیان کشته شده را نشان می‌دهد. کی‌یف این اقدام ادعایی را به گردن روسیه انداخته، در حالی که مسکو این اتهامات را به شدت محکوم و خاطرنشان کرد که نیروهایش روزها پیش از این منطقه خارج شده‌اند.

وزارت امور خارجه روسیه گفته که بار دیگر درخواست برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد شهر بوچا اوکراین را پس از اینکه درخواست قبلی از سوی انگلیس تایید نشد، مطرح خواهد کرد.

پس از درخواست روسیه از شورای امنیت سازمان ملل برای تشکیل جلسه اضطراری برای بررسی تصاویر منتشرشده از شهر «بوچا»، مسکو تحقیقاتی را درباره ادعاهای اوکراین آغاز کرد. بازپرس ارشد روسیه امروز (دوشنبه) دستور بررسی رسمی آنچه را که او اقدام تحریک‌آمیز‌ اوکراینی‌ها در شهر بوچا خواند، صادر کرد.

کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد، «الکساندر باستریکین» رئیس این کمیته دستور داده تا تحقیقاتی بر اساس این که اوکراین «اطلاعات نادرست» را درباره نیروهای مسلح روسیه در بوچا منتشر کرده است، انجام شود.

مقام‌های اوکراینی می‌گویند علاوه بر بوچا، در چند شهرستان دیگر نزدیک کی‌یف نیز صدها جسد پیدا شده که کشتار آنها را به نیروهای روس ربط می‌دهند. با این حال، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که اتهامات علیه نیروهای روس در زمینه کشتن غیرنظامیان در منطقه کی‌یف صحت ندارد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها