آیا شمارش معکوس برای فروپاشی کامل اقتصاد لبنان آغاز شده است؟!

آیا شمارش معکوس برای فروپاشی کامل اقتصاد لبنان آغاز شده است؟!
سه شنبه 16 فروردين 1401 - 17:44

به نظر می رسد اوضاع اقتصادی و اجتماعی در لبنان به سمت وخامت بیشتر پیش می رود؛ این سوال مطرح است که در روزهای آینده، ثبات در این کشور چگونه خواهد بود؟ چه کسی قادر است لبنان را از بحرانی که با شیوع ویروس کرونا آغاز شده است، نجات دهد؟

العالم - لبنان

لیر لبنان، 70 درصد، از اکتبر گذشته ارزش خود را از دست داده و امروز در بازار سیاه به جای نرخ رسمی 1500 لیر در ازای هر دلار، به 5000 لیر کاهش یافته است.

با این اوضاع، لبنان وارد بدترین بحران اقتصادی خود از زمان جنگ داخلی سال 1975 تا 1990 می شود که ثبات این کشور را تهدید می کند.

بسیاری از طبقات اجتماعی در لبنان، دچار فقر شده اند.

سخنان الشامی معاون نخست وزیر لبنان در مورد ورشکستگی دولت و بانک مرکزی، بر وخامت این بحران اقتصادی افزود و شهروندان لبنانی را در رابطه با سپرده های بانکی خود، نگران کرد. همزمان نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان، سخنان معاون خود را در ارتباط با بیانیه ورشکستگی بانک مرکزی لبنان، رد کرد.

در شرایط فعلی، که لبنان خود را برای انتخابات مجلس آتی آماده می‌کند، در میان فضای داغ سیاسی، احزاب مختلف به‌ویژه احزابی که دور محور آمریکا می‌چرخند، برای رقابت با حزب الله، تیرهای خود را به سمت سلاح مقاومت نشانه رفته و بار بحران‌های موجود در لبنان را به گردن حزب الله می افکنند .

این نیروها نقش اصلی دولت آمریکا و وزارت خزانه‌داری آن را فراموش کرده اند که سال‌ها برای ایجاد و عمیق کردن شکاف مالی میان طبقات اجتماعی در لبنان تلاش کرد و برای فروپاشی لبنان، تحریم‌های ناعادلانه و ظالمانه خود علیه تسهیلات اقتصادی، بانک مرکزی، بازرگانان و دولت لبنان تحمیل نمود و مانع شد دولت لبنان برای برون رفت از بحران اقتصادی، از کمک های مالی نهادهای بین المللی بهره مند شود.

شایان ذکر است، آمریکا از طریق فرستاده خود در مذاکرات غیرمستقیم برای تعیین مرزها، تلاش می کند لبنان را همراه با تمام سرمایه ها و ثروتش، گرو بگیرد تا لبنان مجبورشود همه شروط دیکته شده از سوی واشنگتن را بپذیرد؛ مسلما اتخاذ چنین تصمیمی، تنها به نفع اسرائیل است و بس.

پربیننده ترین خبرها