واکنش کاربران اردنی به انصراف ولیعهد سابق اردن از عنوان سلطنتی خود

واکنش کاربران اردنی به انصراف ولیعهد سابق اردن از عنوان سلطنتی خود
سه شنبه 16 فروردين 1401 - 22:37

صبح امروز سه شنبه پس از اعلام انصراف شاهزاده اردنی از عنوان سلطنتی خود، هشتگ (#شاهزاده_حمزه)، در اردن ترند شد.

العالم - اردن

حمزه بن الحسین برادر ناتنی عبدالله دوم پادشاه اردن اعلام کرد که عنوان سلطنتی خود (امیر) را کنار گذاشته است.

پیش از این اعلام این مقام سابق سلطنی اردن، بیانیه ای از سوی دربار سلطنتی در 8 مارس صادر شد که در آن بیان گردید: ملک عبدالله دوم، از شاهزاده حمزه، نامه "عذرخواهی و اذعان به اشتباه" دریافت کرده است.

در این بیانیه آمده است: شاهزاده حمزه از پادشاه درخواست ملاقات نمود و در جلسه ملاقات، با حضور شاهزاده فیصل بن الحسین و شاهزاده علی بن الحسین، نامه خود را به پادشاه داد، عذرخواهی شاهزاده از بابت قضیه ای است که پیشتر در رسانه های اردن به عنوان «پرونده فتنه» از سوی شاهزاده حمزه مطرح شده بود.

شاهزاده در نامه اش به صراحت می نویسد: «در قبال رفتارهای خود و ظلمی که به پادشاه و کشورمان اردن روا داشتم، عذرخواهی نموده و مسئولیت حوادث پس از آن در ماجرای فتنه را بر عهده دارم.»

حدود یک ماه پس از این عذرخواهی، حمزه بن الحسین اعلام کرد که از عنوان سلطنتی خود دست می کشد و او تنها، برادر ناتنی ملک عبدالله دوم است.

پس از مطرح شدن «مسئله فتنه» در رسانه های اردن در زمان 4 آوریل 2021؛ عمان اعلام کرد "تحقیقات اولیه" نشان داد: شاهزاده حمزه با "احزاب خارجی" در تماس بوده و برای " بی ثبات کردن امنیت کشور" و "بسیج شهروندان علیه دولت" اقداماتی انجام داده که شاهزاده حمزه آن را رد کرد.

ابن الحسین در بیانیه ای که در حساب توییتر خود منتشر کرد، گفت: «به این نتیجه رسیدم که اعتقادات شخصی من و اصول و ارزش هایی که سعی کردم به آن پایبند باشم، با رویکردها و روش های مدرن نهادهای ما همخوانی ندارد.» وی در این بیانیه عنوان شاهزاده را کنار گذاشت.

تحولات اردن واکنش کاربران اردنی را به همراه داشته است.

حساب کاربری فعال اردنی (دوشارا) سه توییت متوالی را منتشر کرد و در اولی نشان می دهد که تصمیم شاهزاده حمزه از نظر قانونی، مادامی که شاه، رسماً آن را تایید نکند، بی اعتبار است و می گوید: «به عنوان فارغ التحصیل رشته حقوق اساسی و کارشناس فقه باید بگویم که طبق اصل 37، اختیار اعطا و سلب القاب سلطنتی، منحصر به شاه است، یعنی تصمیم شاهزاده حمزه، باطل است مگر اینکه شاه شخصاً به طور علنی آن را تأیید کند».

پربیننده ترین خبرها