زلال قرآن (571)؛

منظور از جهنم اعمال چیست؟

منظور از جهنم اعمال چیست؟
پنج‌شنبه 18 فروردين 1401 - 19:09

العالم - زلال قرآن

جهنم اعمال پایین‌ترین درکات جهنم است که شدت عذاب آن نسبت به دیگر در کات کمتراست وعذاب آن متوجه اعضاء وجوارح جسم مثالی انسان می گردد.

به گواه آیات 50 و51 سوره مبارکه انفال:

«وَلَوْتَرَىٰ إِذْ يَتَوَفَّى الَّذِينَ كَفَرُواالْمَلَائِكَةُ يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَأَدْبَارَهُمْ وَذُوقُوا عَذَابَ الْحَرِيقِ. ذَٰلِكَ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ وَأَنَّ اللَّـهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ»

ترجمه: (و اگر بنگری سختی حال کافران را هنگامی که فرشتگان جان آنها را می‌ گیرند و روی و پشت آنها می ‌زنند و (می‌ گویند) بچشید طعم عذاب سوزنده را. این عقوبت اعمال زشتی است که به دست خویش فرستادید و خدا به هیچ یک ازبندگان هرگزکمترین ستم نخواهد کرد).

ظلمت ها و وحشت‌های برزخ و قبر و قیامت و جهنم و عذاب‌های گوناگون عالم ملکوت، چیزی جز «صورت» اعمال زشت دنیایی آدمی نیست، چرا که جهنم سوزان و عذاب الیم آن، همان باطن اعمال ناهنجار و ناشایست وخلاف شرع او در دنیاست، بطورمثال در زمینه گناهان زبان، نبّی گرامی اسلام فرموده:

«وَهَل یَکُّبَ النّاسَ فِی النّاریَومَ القِیامَةَ اِلّا حَصائِدَ اَلسِنَتَهُم»

ترجمه: (آیا در روز قیامت چیزی جز سخنان ناروا (دروغ، غیبت، تهمت، زخم زبان، و...) آدمیان را درآتش می اندازد).

و قرآن کریم دربخش اول آیه 30 سوره مبارکه آل عمران درزمینه اعمال ناپسند انسان ها می فرماید:

« يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ مَا عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَرًا وَمَا عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَهَا وَبَيْنَهُ أَمَدًا بَعِيدًا...»

ترجمه: (روزی که هرشخصی هرکار نیکو کرده همه را پیش روی خود حاضر بیند و نیز آنچه بد کرده؛ آرزو کند که ای کاش میان او و کار بدش به مسافتی دور جدایی بود...).

پس این خود آدمی است که بدست خود خویشتن را به ذلت و خواری و عذاب گرفتار می سازد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها