زلال قرآن (569)؛

در چه شرایطی انسان شایستگی ورود به بهشت لقاء الهی را پیدا می کند؟

در چه شرایطی انسان شایستگی ورود به بهشت لقاء الهی را پیدا می کند؟
پنج‌شنبه 18 فروردين 1401 - 13:13

العالم - زلال قرآن

یکی از ویژگی‌ها و خصوصیات انحصاری روح انسان این است که در مسیر کمال خود، در هر مرتبه‌ای از کمال که قرار گیرد بطور معمول:

اولاً - تمام آثارمراتب قبلی را درخود ذخیره کرده و با خود همراه دارد.
ثانیاً - بیشترین توجه او به مرتبه کمالی است که درآن قرار دارد و تدریجاً نسبت به مراتب پائین‌تر از آن که قبلاً اِحراز نموده کم توجه وبی توجه می گردد.

لذا هنگامی که به ثمره و نتیجه اعمال صالحه خود می‌اندیشد شدیداً متوجه لذت‌های نفسانی حاصل از آنهاست، به همین سبب به مقصد وصول به لذت‌های بهشت اعمال (فواکه وحورو قصوروقلمان و...، بهشتی) تلاش و کوشش می کند.
ولی زمانی که به مرتبه کمالات اخلاقی ارتقا پیدا می کند، توجه او بیشتربه آثارحسنه حاصل ازآنها جلب می شود و تدریجاً توجه اوازلذت های نفسانی کاهش پیدا می کند و روز به روزکمتر می شود، لذا ست که تمام سعی و تلاش او در راه کسب کمالات اخلاقی مصروف می گردد و می کوشد با زهد و تقوا و جهاد اکبر، به مبارزه با هواهای نفسانی و امیال حیوانی بپردازد.

و اگربه فضل و عنایات الهی بتواند به عبور از مراتب قبلی کمال توفیق یابد و مجذوب قرب و لقاءالهی گردد، تدریجاً توجه او از مراتب قبلی (یعنی بهشت اعمال و اخلاق) منصرف و فکر و ذهن او فقط به خداوند سبحان معطوف خواهد شد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها