توییت بهادری جهرمی در سالگرد نسل‌کشی در رواندا

توییت بهادری جهرمی در سالگرد نسل‌کشی در رواندا
پنج‌شنبه 18 فروردين 1401 - 14:43

سخنگوی دولت در سالروز آغاز نسل‌کشی در رواندا با انتشار توییتی خاطرنشان کرد: برخی کشورهای غربی همچون فرانسه با ارسال سلاح، نقشی مستقیم در وقوع ‎نسل‌کشی داشتند.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، در صفحه شخصی توییتر خود نوشت:«‏۲۸سال قبل در چنین روزی نسل‌کشی روآندا شروع شد و در ۱٠٠روز، حدود یک میلیون نفر کشته شدند. نسل‌کشی آشکاری که همه دیدند و سکوت کردند. برخی کشورهای غربی همچون فرانسه با ارسال سلاح، نقشی مستقیم در وقوع ‎نسل‌کشی داشتند.»

این در حالی است که رئیس جمهوری فرانسه در مورد سکوت فرانسه بر نسل‌کشی سال ۱۹۹۴، مسئولیت سیاسی قتل عام ۲۷ سال پیش را پذیرفت.

واقعه از این جا رخ داد که در ۶ آوریل سال ۱۹۹۴، هواپیمای حامل جووینال هابیاریمانا، رئیس‌جمهوری وقت رواندا که از اعضای قبیله هوتو بود، و سیپرین نتاریامیرا، رئیس‌جمهوری بوروندی، در اثر شلیک موشک زمین به هوا در نزدیکی فرودگاه کیگالی، پایتخت رواندا، سقوط کرد.

در پی کشته شدن رئیس‌جمهوری، هوتوهای تندرو این واقعه را به مخالفان توتسی نسبت دادند و به حملات گسترده علیه اقلیت قومی توتسی و هوتوهای میانه‌رو دست زدند. قتل‌عام رواندا یکصد روز به طول انجامید تا سرانجام نیروهای شورشی، که افراد توتسی در آن اکثریت داشتند، توانستند کنترل اوضاع را در دست بگیرند.

گفته می‌شود که در خلال این یکصد روز، حدود هشتصد هزار تن از افراد قبیله توتسی و هوتوهای میانه‌رو به دست هوتوهای افراطی کشته شدند. تسلط شورشیان بر اوضاع به فرار حدود دو میلیون تن از اعضای قبیله هوتو به کشور زئیر (جمهوری دمکراتیک کنگو) منجر شد.

با میانجی‌گری بین‌المللی، جنگ داخلی پایان یافت و دولت سازش ملی زمام امور را در دست گرفته‌است. قتل‌عام رواندا پی‌آمدهای سیاسی گسترده‌ای در پی داشته‌است و جامعه جهانی و سازمان ملل متحد به دلیل خودداری از مداخله به موقع برای خاتمه آن مورد انتقاد بوده‌اند.

پربیننده ترین خبرها