نماینده سازمان ملل: به آتش‌بس در اوکراین خوشبین نیستم

نماینده سازمان ملل: به آتش‌بس در اوکراین خوشبین نیستم
جمعه 19 فروردين 1401 - 03:31

مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل در امور اضطراری بشردوستانه پس از گفتگوهای سطح بالا در مسکو و کی‌یف گفت که به برقراری آتش بس برای توقف درگیری ها در اوکراین خوشبین نیست.

العالم-آمریکا

هماهنگ کننده امور اضطراری سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی گفت: فکر می‌کنم این کار آسانی نخواهد بود، زیرا دو طرف آنطور که درک کرده ام، اعتماد بسیار کمی به یکدیگر دارند.

وی در خصوص احتمال آتش بس در اوکراین اظهار داشت: من خوشبین نیستم.

پیش از این، سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد مارتین گریفیتس هماهنگ کننده امور اضطراری سازمان ملل مشاهداتش از بوچای اوکراین را وحشتناک توصیف کرد.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران با توصیف سفر هماهنگ کننده امور اضطراری سازمان ملل به اوکراین گفت: گریفیتس امروز از بوچا و ایرپین بازدید و مشاهدات خود را وحشتناک توصیف کرد. او یک گور دسته جمعی با اجساد پیچیده شده در پلاستیک، ده ها آپارتمان و خانه ویران شده و ماشین های سوخته در خیابان های بوچا مشاهده کرد.

به گفته وی، گریفیتس درخواست دبیرکل را برای انجام تحقیقات مستقل و فوری جهت تضمین پاسخگویی موثر را تکرار و بر تعهد سازمان ملل در کمک به حفاظت از غیرنظامیان و رسیدگی به همه افرادی که به کمک های بشردوستانه فوری نیاز دارند، تاکید دارد.

همزمان با اعلام مقامات اوکراینی در ۱۴ فروردین (۳ آوریل) مبنی بر آزادسازی تمامی مناطق پایتخت از کنترل نیروهای روسیه، تصاویری دلخراش از اجساد غیرنظامیان در خیابان‌های شهر "بوچا" منتشر شد که جهان را بهت‌زده کرد.

غرب نیروهای روسیه را متهم به انجام این واقعه کرده و مدعی شده است آنها هنگام خروج از اطراف پایتخت اوکراین غیرنظامیان را هدف گلوله قرار داده اند اما روسیه می گوید قاطعانه اتهام دست داشتن در کشتار غیرنظامیان شهر بوچا در اوکراین را رد می کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین و واکنش ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها