جنگ در اوکراین؛ آیا تعیین سرنوشت جنگ دونباس نزدیک است؟

جنگ در اوکراین؛ آیا تعیین سرنوشت جنگ دونباس نزدیک است؟
جمعه 19 فروردين 1401 - 15:11

جنگ در اوکراین ادامه دارد و این در حالی است که اروپا با ارسال بیش از پیش تسلیحات سنگین برای رویارویی ارتش اوکراین با نیروهای روسیه، وارد این جنگ می شود، درست در زمانی که روسیه خود را برای تعیین سرنوشت جنگ در دونباس آماده می کند.

العالم _ اوکراین

تحلیلگران سیاسی معتقدند عملیات نظامی روسیه در اوکراین طبق استراتژی مسکو به پیش می رود و آن از طریق محاصره مواضع ارتش اوکراین و سپس نهایی کردن جنگ در دونباس است.

این تحلیلگران توضیح می دهند که آمریکا در بحران اوکراین میدان را برای جنگ جهانی سوم آماده می کند و این به سبب بحران اقتصادی است که با آن دست به گریبان است و این در حالی است که طرف اصلی که از جنگ در اوکراین سود می برد، شرکت های ساخت سلاح در آمریکا هستند.

تحلیلگران سیاسی تاکید می کنند که بیشتر اعضای کنگره آمریکا در شرکت های ساخت سلاح سهم دارند که نشان می دهد رونق اقتصادی در آمریکا بعد از رکودی که با آن مواجه بود، در گرو صادرات سلاح به اروپا و ادامه جنگ در اوکراین است و این، بیان کننده علت فشار آمریکا برای ارسال سلاح به اوکراین از طریق اروپا برای ادامه جنگ است.

آنان تصریح می کنند که دولت آمریکا به سبب بحران اقتصادی که از آن رنج می برد، تا آخرین نظامی اوکراینی ضد روسیه خواهد جنگید تا از این طریق به تجارت سلاح خود رونق بدهد.

همزمان کارشناسان امور روسیه می گویند نیروهای روسیه اهداف مرحله نخست عملیات نظامی در اوکراین را محقق کرده اند یعنی از طریق منهدم کردن پیکر نظامی اوکراین و همزمان تصرف مناطق هسته ای حساس در این کشور.

آنان می افزایند نیروهای روسیه مرحله دوم را از طریق تعیین سرنوشت جنگ در دونباس به پیش خواهند برد.

کارشناسان تاکید می کنند که برخی کشورها گفتگو با روسیه را برای خرید نفت و گاز از این کشور با روبل آغاز کرده اند تا از این طریق تحریم ها ضد روسیه را دور بزنند و در نتیجه بانک های مرکزی را وادار کنند تا تحریم ها ضد روبل روسیه را بردارند تا بتوانند نفت و گاز بخرند.

کارشناسان جغرافیای سیاسی هم می گویند عملیات نظامی روسیه در اوکراین به تدریج به سوی جنگی واقعی بین روسیه و بلوک آمریکا و انگلیس پیش می رود. آنان می افزایند اروپای غربی و در رأس آن آلمان و فرانسه بین این دو بلوک قرار گرفته اند زیرا با فشار انگلیس و آمریکا برای قرار گرفتن در صف آنها در جنگ اقتصادی ضد روسیه مواجه است و بر همین اساس جهان با نبردی بزرگ و خطرناک مواجه است که به جنگ جهانی سوم تبدیل خواهد شد.

کارشناسان معتقدند که مذاکرات بین مسکو و کی یف هرگاه با رضایت فرانسه و آلمان پیشرفت می کند، انگلیس و آمریکا همه ابزارهای جاسوسی و رسانه ای خود را به کار می گیرند و بر تحریم های روسیه می افزایند و در نتیجه آتش جنگ را در اوکراین تندتر می کنند. همین فشارهای آمریکا و انگلیس باعث شده است امیدها به حل سیاسی بحران اوکراین روز به روز کم تر شود.

آنان تصریح می کنند که دامنه جنگ در اوکراین پس از اظهارات آمریکا و و انگلیس و تصمیمات سیاسی و فشار اقتصادی بر آلمان و فرانسه به خارج اوکراین گسترش خواهد یافت.

پربیننده ترین خبرها