حمایت بورل از سناریوی نظامی برای پایان دادن به جنگ اوکراین

حمایت بورل از سناریوی نظامی برای پایان دادن به جنگ اوکراین
دوشنبه 22 فروردين 1401 - 14:19

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار گسترش هرچه سریع‌تر کمک‌های نظامی به اوکراین و حمایت از سناریوی نظامی برای پایان دادن به جنگ اوکراین شد.

العالم - اروپا

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) پس از سفر به اوکراین در جمع خبرنگاران از تمایل اتحادیه اروپا برای پایان دادن به جنگ اوکراین با توسل به زور و گسترش کمک‌های نظامی به اوکراین خبر داد.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، بورل با تأکید بر لزوم گسترش کمک‌های نظامی به اوکراین و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه جنگ اوکراین باید در میدان نبرد به پیروزی ختم شود، گفت: «بله، جنگ‌ها در میدان‌های نبرد، پیروز می‌شوند یا به شکست منجر می‌شود. ما درباره گسترش کمک به اوکراین بحث و گفت‌وگو خواهیم کرد».

طبق گزارش تاس، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بدو ورود به نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در «لوکزامبورگ» گفت: «شما حالا می‌توانید هرچقدر دوست داشته باشید به کی‌یف سفر کنید. ما دفتر نمایندگی خود را در آن‌جا بازگشایی کردیم».

وی سپس از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست تا سلاح‌هایی را که درخواست کرده است، در اختیار این کشور قرار دهد و تأکید کرد که ظرف چند روز و نه چند هفته پیش رو باید تصمیماتی را برای کمک به اوکراین اتخاذ کنند و اتحادیه اروپا در همین راستا هر آنچه را می‌تواند برای کمک به اوکراین به کار گیرد.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به همراه رئیس کمیسیون این اتحادیه روز جمعه هفته گذشته به اوکراین سفر کرده بود، تأکید کرد که هیات دیپلماتیک اتحادیه اروپا دوباره از کی‌یف فعالیت خود را انجام می‌دهد.

بورل اوایل هفته جاری نیز در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، از عملیات نظامی در اوکراین برای پایان دادن به جنگ اوکراین حمایت کرده بود و نوشته بود: «این جنگ در میدان نبرد پیروز خواهد شد، ۵۰۰ میلیون امکانات اروپا در حال آماده‌ شدن برای تحویل به اوکراین است و تحویل تسلیحات مطابق با نیازهای اوکراین خواهد بود».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین از اتحادیه اروپا درخواست کرده بود که فشارها به روسیه در بخش انرژی را به شدت افزایش دهند.

در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه)، «ولادیمیر پوتین» در واکنش به درخواست کمک رهبران جمهوری‌های دونباس، اعلام آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین کرد و تأکید کرد که مسکو به هیچ عنوان قصد اشغال قلمروهای اوکراین را ندارد و هدف این کشور خلع سلاح و نازی‌زدایی کردن کشور اوکراین است.

کشورهای غربی نه تنها اقدامی برای کمک به کاهش تنش‌ها در اوکراین نکرده‌اند بلکه با عرضه تسلیحات به کی‌یف، بیش از حد به درگیری‌ها در این کشور دامن زده‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها